Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Facket på Tallink Silja hoppas på besked om avtal

Kryssningsrederiet Tallink Silja är på väg att sjunka. Alla ombordanställda på de svenska båtarna har varslats och nu befarar landpersonalen att den står på tur om det inte kommer besked om förlängt korttidsavtal.
Johanna Rovira Publicerad
Lisa Arfwidson / SvD / TT
Förra veckan varslade Tallink Silja samtliga ombordanställda på sina två svenskägda fartyg. Lisa Arfwidson / SvD / TT

Före coronapandemin hade rederiet i snitt fem avgångar om dagen med plats för 10 000 övernattande passagerare. I dag har företaget ett par tusen passagerare i snitt.

– Större delen av trafiken är stängd på grund av att destinationsländerna Finland, Estland och Lettland inte släpper in svenskar, säger Jesper Sandström, ordförande i Unionenklubben på Tallink Silja.

Konkurrenten Eckerökoncernen lade på grund av coronapandemin ner verksamheten i kryssningsföretaget Birka Cruises i somras, men Tallink Silja har kunnat hålla sig flytande tills nu. Delvis på grund av godstrafik samt att man ställt om rutter och erbjudit coronanapassade inrikeskryssningar, men framför allt tack vare att man tecknat avtal om korttidsarbete. Men avtalen löper ut i november.

Läs mer: Så funkar permittering och korttidsarbete

– Vi har haft stor nytta av korttidsavtalen, det är den avgörande delen som vi står och faller med. Men vi får inget besked från varken Tillväxtverket eller regeringen om avtalen kan förlängas, säger Jesper Sandström.

I slutet på förra veckan kom beskedet att 500 ombordanställda, samtlig personal på företagets två svenskägda skepp, ska varslas om uppsägning.

– Nästa pinne i brasan är vi på kontoret. Medlemmarna är oroliga och jag får många frågor, men jag har tyvärr inte så mycket att säga. Just nu får vi ingen feedback eller information om hur det kommer att bli, säger Jesper Sandström, som jobbat på rederiet i drygt 19 år.

– Om jag har jobbet kvar i höst blir det 20 år.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.