Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

”Charterflygbolag är på utdöende”

Charterbranschen är i kris. Efter researrangören Thomas Cooks fall på måndagen är fler konkurser att vänta, enligt flygexperter.
Kamilla Kvarntorp Publicerad
Lars Pehrson/SvD/TT
Charterbolagen är på utdöende, enligt expert på flygbranschen. Lars Pehrson/SvD/TT

Den brittiska resejätten Thomas Cook har haft ekonomiska problem en tid. I sin delårsrapport i våras rapporterade företaget att konsumenterna hade svikit flera marknader till följd av varmt sommarväder och Brexit. Men att skylla konkursen på vädret håller inte, enligt Jan Ohlsson, expert på resebranschen.

Läs mer: Oviss framtid för Ving

– Väderfluktuationer har researrangörer i alla tider fått leva med. Om det har varit fint vänder hemma har folk inte velat resa bort. Det har arrangörerna lärt sig att tackla. En så stor koncern som Thomas Cook går inte i konkurs på grund av det.

Britternas planerade utträde ur EU kan däremot ha haft betydelse för researrangörens dåliga ekonomi.

– Den brittiska marknaden är stor. Och pundet har fallit mycket i värde. Brittiska resenärer har därför i ökande grad ställt in sina resor och valt resmål där de fått mer för pundet. De resmålen är inte desamma som där Thomas Cook har sina största program och flest hotell. Många har till exempel valt bort Spanien för att resa till Turkiet, säger Jan Ohlsson.

Den verkliga orsaken till att researrangören gick i konkurs efter 178 år är i stället, enligt Jan Ohlsson, främst de strukturella problem som finns i branschen. I takt med att allt fler resenärer själva bokar flygresa och hotell på internet minskar efterfrågan på charterbolagens produkter.

– Renodlade charterflygbolag är på utdöende. Flera bolag faller ifrån varje år. De erbjuder produkter som inte efterfrågas i lika hög grad längre. De har inte förmått att krympa kostymen i tid, säger Jan Ohlsson.

Enligt professor Stefan Gössling, som forskar om turism och transport vid Lunds universitet, handlar krisen inom charterbranschen om att ett turismsystem byggts upp där vinstmarginalerna oftast är ytterst små på grund av överkapacitet – framför allt när det gäller flyget.

– Finns en överkapacitet erbjuds billiga resor för att locka till sig resenärer. Med vissa bolag har det gått att flyga till ett pris som är lägre än bränslekostnaden per passagerare. Det var bara en tidsfråga innan någon av de stora researrangörerna skulle kollapsa, säger han.

Att Thomas Cook försvinner gynnar de researrangörer som är kvar på marknaden, åtminstone på kort sikt. På längre sikt måste affärsmodellen ändras för att företagen ska ha en framtid, enligt Jan Ohlsson.

– Det behövs mer specialiserade researrangörer när allt fler kunder efterfrågar specialiserade resor – som träningsresor, fotbollsresor och resor med välordnade barnhotell.

Läs mer: Ving flyger igen

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

No guaranteed wages in Northvolt's US reconstruction

Northvolt's financial troubles continue. Now, the battery manufacturer's hopes rest on a reconstruction in the USA. However, the process means that the state guaranteed wages – lönegaranti – will not apply to Union members.
Ola Rennstam Publicerad 21 november 2024, kl 19:12
Chapter 11 och Northvolts kontor
Vid en Chapter 11-process i USA kommer Northvolts anställda inte att kunna ta del av den svenska statliga lönegarantin. Foto: Colourbox/Anders Wiklund/TT

The clock is ticking for the struggling battery manufacturer Northvolt. During the autumn, debts have piled up with the Swedish Enforcement Authority, and recently several of the company's major shareholders withdrew from negotiations for new financing. Since its inception in 2015, Northvolt has raised SEK 110 billion, but now the money is almost gone. According to CEO Peter Carlsson, they need to raise just over SEK 10 billion in the coming year, but so far the search for new financing has been fruitless.

Maintaining control with Chapter 11

Therefore, Northvolt has now taken the next step to save the company. The management has applied for a so-called Chapter 11 procedure, a type of reconstruction process in the USA that was recently used by the airline SAS. One possible explanation for the battery manufacturer turning to an American court is that it is considered doubtful that Northvolt would be granted a Swedish reconstruction, as it requires the company to be fundamentally viable. Another advantage of Chapter 11 is that the management is likely to retain control over the company.

No guaranteed wages for employees

However, there is a downside – for the employees. In an American process, Northvolt's employees will not be able to benefit from the Swedish state guaranteed wages - lönegaranti according to several legal experts contacted by Kollega.

– The Swedish state does not pay any guaranteed wages if the company has not initiated a reconstruction or bankruptcy in Sweden. If Northvolt only initiates a Chapter 11 procedure in the USA, all the company's obligations to employees in Sweden to pay wages and other compensation according to the employment contract remain, says Hans Andersson, chairman of the Swedish Association of Restructuring and Bankruptcy Administrators.

If Union members at Northvolt do not receive their wages, the union can, however, request the company to be declared bankrupt in a Swedish court.

– If Northvolt does not pay wages on time, the employee or the union can collect the wages through the Enforcement Authority and ultimately request that the company be declared bankrupt if the wages are not settled, explains Hans Andersson.

Unionen: "Will collect unpaid wages" 

Filip Vujcic, a union lawyer at Unionen, also assesses that members cannot benefit from the state guaranteed wages when a corporate reconstruction is initiated in the USA.

– This means that Unionen, in the event of future unpaid wages, needs to safeguard its members' rights through wage collection. According to Swedish bankruptcy rules, a corporate reconstruction in the USA does not prevent a member's bankruptcy application from being examined in a Swedish court, he says.

Will Unionen request Northvolt to be declared bankrupt if members do not receive their wages? 

– Unionen does not comment on that question at this time.

*In wage collection, Unionen usually sends a demand letter to the employer, who has seven days to pay the wages. If the wages are still not paid, the employer receives a payment order via service. If that does not help either, Unionen sends a bankruptcy application to the district court.

This text has been translated with the help of AI.

CHAPTER 11

  • American reconstruction process aimed at giving a company a chance to continue with all or parts of its operations. Normally, no administrator is appointed, and the debtor continues to run the business themselves.
     
  • The company must present a plan that must be approved by the court. The plan aims to determine which debts the debtor should pay and which debts should be written off. The plan also provides the opportunity to terminate unfavorable contracts and reorganize the business so that it can continue to operate profitably.
     
  • One advantage of turning to a court in the USA instead of using the Swedish reconstruction process is that a Chapter 11 has an impact in several countries. If a group has companies in different countries, they are all drawn under the same process instead of carrying it out in each country and risking different outcomes.