Den brittiska resejätten Thomas Cook har haft ekonomiska problem en tid. I sin delårsrapport i våras rapporterade företaget att konsumenterna hade svikit flera marknader till följd av varmt sommarväder och Brexit. Men att skylla konkursen på vädret håller inte, enligt Jan Ohlsson, expert på resebranschen.
Läs mer: Oviss framtid för Ving
– Väderfluktuationer har researrangörer i alla tider fått leva med. Om det har varit fint vänder hemma har folk inte velat resa bort. Det har arrangörerna lärt sig att tackla. En så stor koncern som Thomas Cook går inte i konkurs på grund av det.
Britternas planerade utträde ur EU kan däremot ha haft betydelse för researrangörens dåliga ekonomi.
– Den brittiska marknaden är stor. Och pundet har fallit mycket i värde. Brittiska resenärer har därför i ökande grad ställt in sina resor och valt resmål där de fått mer för pundet. De resmålen är inte desamma som där Thomas Cook har sina största program och flest hotell. Många har till exempel valt bort Spanien för att resa till Turkiet, säger Jan Ohlsson.
Den verkliga orsaken till att researrangören gick i konkurs efter 178 år är i stället, enligt Jan Ohlsson, främst de strukturella problem som finns i branschen. I takt med att allt fler resenärer själva bokar flygresa och hotell på internet minskar efterfrågan på charterbolagens produkter.
– Renodlade charterflygbolag är på utdöende. Flera bolag faller ifrån varje år. De erbjuder produkter som inte efterfrågas i lika hög grad längre. De har inte förmått att krympa kostymen i tid, säger Jan Ohlsson.
Enligt professor Stefan Gössling, som forskar om turism och transport vid Lunds universitet, handlar krisen inom charterbranschen om att ett turismsystem byggts upp där vinstmarginalerna oftast är ytterst små på grund av överkapacitet – framför allt när det gäller flyget.
– Finns en överkapacitet erbjuds billiga resor för att locka till sig resenärer. Med vissa bolag har det gått att flyga till ett pris som är lägre än bränslekostnaden per passagerare. Det var bara en tidsfråga innan någon av de stora researrangörerna skulle kollapsa, säger han.
Att Thomas Cook försvinner gynnar de researrangörer som är kvar på marknaden, åtminstone på kort sikt. På längre sikt måste affärsmodellen ändras för att företagen ska ha en framtid, enligt Jan Ohlsson.
– Det behövs mer specialiserade researrangörer när allt fler kunder efterfrågar specialiserade resor – som träningsresor, fotbollsresor och resor med välordnade barnhotell.
Läs mer: Ving flyger igen