Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

JO-kritik mot Unionens a-kassa

Det dröjde två månader för Unionens a-kassa att fatta beslut om omprövning. Nu får a-kassan kritik av JO för hanteringen av ärendet.
Publicerad
Dörren till Justiteombudsmannen och byggnad där det står Unionens a-kassa.
En medlem anmälde Unionens a-kassa för hanteringen av ett ärende rörande arbetslöshetsersättning. Nu får a-kassan kritik av JO. Foto: Jessica Gow/TT och Ola Rennstam/Kollega.

Efter att ha fått beslut om arbetslöshetsersättning, i slutet av mars 2020, hörde medlemmen av sig till Unionens a-kassa för att ifrågasätta nivån på ersättningen. Efter flera mejl fram och tillbaka, skriver medlemmen den 1 april ”då får det bli omprövning”.

Trots det skulle det dröja flera veckor innan Unionens a-kassa gjorde någon omprövning. Under processens gång hade medlemmen kontakt med tre olika handläggare på a-kassan och enligt henne blev hon illa bemött av samtliga.

Den 6 maj får hon besked om att en omprövning kommer att göras. En vecka senare ringer medlemmen en handläggare för att ifrågasätta varför beslut dröjer. Då får hon – enligt egen utsago – svaret att det kommer ta ytterligare tid för att handläggaren har viktigare ärenden att hantera.

I sin anmälan till JO skriver medlemmen att hon började gråta efter det samtalet och att hon aldrig känt sig så kränkt. Omprövningsbeslutet fattas sedan den 1 juni.

JO: Borde rett ut oklarheter

När Unionens a-kassa lämnar sin redogörelse i JO:s utredningen framgår att ingen av handläggarna anser att de bemött medlemmen otrevligt. Inte heller ska de medvetet ha fördröjt handläggningstiden.

Enligt JO har Unionens a-kassa brustit i sin handläggning av ärendet. JO menar att det varit tydligt att medlemmen bett om en omprövning. Dessutom skriver JO att a-kassan – inom ramen för sin serviceskyldighet – borde ha kontaktat kvinnan för att reda ut eventuella oklarheter.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
A-kassa

Ny lag ger kortare a-kassa för föräldrar

Den som har barn under 18 år får färre dagar med a-kassa med de nya reglerna, jämfört med dagens regler. Det är fel, tycker fackförbundet Unionen.
David Österberg Publicerad 21 maj 2025, kl 09:30
Mamma och barn går i en trappa
Den som har barn under 18 år får färre ersättningsdagar från a-kassan den 1 oktober, jämfört med dagens a-kassa. Martina Holmberg / TT

I dag kan den som är arbetslös som mest få 300 ersättningsdagar från a-kassan. Det motsvarar ungefär 14 månaders arbetslöshet. Men den som är förälder till ett barn under 18 år kan få ytterligare 150 ersättningsdagar. Tanken är att visa extra hänsyn till den arbetssökandes barn och övrig familj.

Från 1 oktober gäller en ny arbetslöshetsförsäkring. I den försvinner de extra 150 dagarna. Som mest kan man alltså få 300 ersättningsdagar, oavsett om man har barn eller inte.

I utredningen som ligger till grund för den nya a-kassan motiveras förändringen med att a-kassan ska vara en omställningsförsäkring. Om föräldrar får 450 ersättningsdagar riskerar det att förlänga deras arbetslöshet, enligt utredningen.

Utredaren anser dessutom att det är fel att en förälder kan få extra ersättningsdagar oavsett om personen har vårdnaden om barnet eller inte.

Fackförbund kritiska till förändringen

Tidningen Arbetet har frågat Akademikerförbundet SSR vad de tycker om förändringen.

– Sverige har skrivit under barnkonventionen. Men det här kommer att drabba barnen direkt, barnfattigdomen riskerar att öka när föräldrarnas a-kassa tar slut, säger Simon Vinge, chefsekonom på Akademikerförbundet SSR, till Arbetet.

Även Unionen är kritiskt. I en skriftlig kommentar till Kollega skriver pressekreterare Torbjörn Granrot att ”Unionen är kritiskt till att möjligheten till förlängning av ersättningsperioden har tagits bort för föräldrar, särskilt då ersättningsperioderna samtidigt har gjorts kortare för många.”