Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

JO-kritik mot Unionens a-kassa

Det dröjde två månader för Unionens a-kassa att fatta beslut om omprövning. Nu får a-kassan kritik av JO för hanteringen av ärendet.
Publicerad 21 februari 2022, kl 13:41
Dörren till Justiteombudsmannen och byggnad där det står Unionens a-kassa.
En medlem anmälde Unionens a-kassa för hanteringen av ett ärende rörande arbetslöshetsersättning. Nu får a-kassan kritik av JO. Foto: Jessica Gow/TT och Ola Rennstam/Kollega.

Efter att ha fått beslut om arbetslöshetsersättning, i slutet av mars 2020, hörde medlemmen av sig till Unionens a-kassa för att ifrågasätta nivån på ersättningen. Efter flera mejl fram och tillbaka, skriver medlemmen den 1 april ”då får det bli omprövning”.

Trots det skulle det dröja flera veckor innan Unionens a-kassa gjorde någon omprövning. Under processens gång hade medlemmen kontakt med tre olika handläggare på a-kassan och enligt henne blev hon illa bemött av samtliga.

Den 6 maj får hon besked om att en omprövning kommer att göras. En vecka senare ringer medlemmen en handläggare för att ifrågasätta varför beslut dröjer. Då får hon – enligt egen utsago – svaret att det kommer ta ytterligare tid för att handläggaren har viktigare ärenden att hantera.

I sin anmälan till JO skriver medlemmen att hon började gråta efter det samtalet och att hon aldrig känt sig så kränkt. Omprövningsbeslutet fattas sedan den 1 juni.

JO: Borde rett ut oklarheter

När Unionens a-kassa lämnar sin redogörelse i JO:s utredningen framgår att ingen av handläggarna anser att de bemött medlemmen otrevligt. Inte heller ska de medvetet ha fördröjt handläggningstiden.

Enligt JO har Unionens a-kassa brustit i sin handläggning av ärendet. JO menar att det varit tydligt att medlemmen bett om en omprövning. Dessutom skriver JO att a-kassan – inom ramen för sin serviceskyldighet – borde ha kontaktat kvinnan för att reda ut eventuella oklarheter.