Redan i början av året stod det klart att det skulle ske förändringar på koncernen Praktikertjänst AB. Ägare och styrelse tog beslut om att modernisera företaget, vilket i praktiken betydde en omorganisation. Hur stor den skulle vara eller vilka tjänster som skulle påverkas var inte klart. Förrän efter sommaren.
Först fick rekryteringsgruppen gå, efter det en större del av marknadsavdelningen och sedan var det rådgivarnas tur. Under gårdagen blev anställda på servicecenter kallade till möte.
- Efter mötet blev vi kallade till personliga samtal, där vi fick veta att vi skulle plocka undan på vårt bord, stänga av datorn och ta med oss alla tillbehör eftersom vi skulle få gå på dagen om vi var utvalda, säger en anställd på företaget som har valt att vara anonym.
Under de personliga mötena fick de utvalda anställda skriva på ett uppsägningspapper som informerade om att sista anställningsdagen var i måndags. Alla skrev inte på.
- Jag bad om att få ta hem papperen och läsa, men då hotade de med att kalla på säkerhetsansvariga. Jag vet inte om de ville skrämmas.
Under gårdagen sades ett 20-tal anställda upp. Tillsammans med marknadsavdelningen, rådgivarna och rekryteringsgruppen handlar det om sammanlagt 36 personer. Uppsägningarna sker på grund av arbetsbrist.
- Det är skitsnack. Ingen har fått möjlighet att omplaceras och de som har valts ut har både mer erfarenhet och utbildning än dem som fått vara kvar. Man har handplockat personer, mestadels äldre som man vill bli av med.
De som tvingats gå har erbjudits 9 eller 12 månaders lön och blivit arbetsbefriade från och med nu.
- Det är väldigt rörigt. Vi är alla väldigt skärrade och ledsna. Om företaget bara kunde ge en förklaring och göra det snyggt skulle det nog inte råda sådant chocktillstånd.
Enligt Birgitta Ed, tillförordnad marknads- och kommunikationsdirektör på Praktikertjänst, har uppsägningarna skötts på ett snyggt sätt.
Varför säger ni upp ett 20-tal personer?
- Det är en följd av en omorganisation som vi är inne i nu. Styrelsen och ägaren har tagit ett beslut om en ny strategi som handlar om att modernisera företaget för att hänga med i konkurrensen i framtidens vårdbolag.
Enligt uppgift uppmanades anställda på servicecenter att skriva på ett papper samma dag som informationen om uppsägningen kom. De skulle också ta med sig alla sina tillhörigheter.
- Det är ingenting jag känner till.
Så de anställda erbjöds inte att köpas ut på dagen?
- I den stora omorganisationen finns det ett antal samtal som pågår med människor som frivilligt vill lämna företaget.
Hur ser samarbetet med Unionenklubben ut på företaget?
- Vi har ett bra samarbete. De har varit med i den här förändringsprocessen ända från början. Det är ett jättetufft läge just nu. Inte minst för de individer som får gå.
Kollega har sökt Unionenklubben och fick under fredagen följande svar i ett mejl:
Det är alltid en tuff situation när medarbetare tvingas lämna företaget. Uppsägningarna har skett efter förhandlingar mellan klubben och företaget och vi är efter omständigheterna nöjda med uppgörelserna. De ger de medarbetare som tvingas lämna goda möjligheter att hitta nya jobb. Vi har gjort allt vi kan för att värna alla medarbetares integritet och välbefinnande i den här svåra situationen.