Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Primera säger upp all kabinpersonal

Flygbolaget Primera stänger ner sin bas på Arlanda. Den svenska kabinpersonalen sägs upp och ersätts med lettiska egenföretagare. Unionen och Primera är oense om uppsägningstiden.
Linnea Andersson Publicerad
Johan Nilsson/TT
Flygbolaget Primera stänger sin bas på Arlanda och säger upp samtliga anställda, för att istället ersätta kabinpersonalen med lettiska egenföretagare. Johan Nilsson/TT

Primera Air Scandinavia kallade i början av januari till förhandlingar där man föreslog försämringar i kollektivavtalet för kabinpersonalen. Bland annat krävde Primera att personalen i Sverige skulle gå ned till samma lön som man har i Lettland, vilket innebär en lönesänkning på 23 procent, och att arbetstiden skulle höjas från 47,5 timmar i veckan till 60 timmar.

Nu meddelar Primera att man i stället kommer att stänga basen på Arlanda och att man därmed säger upp all kabinpersonal i Sverige. Det handlar om ett tjugotal tjänster, i princip alla Unionenmedlemmar. Anledningen är enligt Primera att man behöver genomföra en kostnadsbesparing på 30 till 40 procent för att kunna konkurrera med liknande flygbolag.

Unionen anser att Primeras agerande påminner om social dumpning, men att förbundet tyvärr inte kan göra så mycket åt saken.

I nuläget är Unionen oense med Primera om hur man ska beräkna anställningstiden för den uppsagda personalen. Bakgrunden är att Primera för några år sedan försökte få kabinpersonal i Sverige att bli egenföretagare, vilket en del av kabinpersonalen gick med på men som senare ogiltigförklarades varpå kabinpersonalen betraktades som anställda igen.

- Hela vår utgångspunkt var att det inte var ett uppdrag utan en anställning, eftersom Skatteverket inte ger skattebevis för sådana uppdrag. Nu när det är klart att de ska säga upp folk tycker vi att de får räkna den tiden som att de var anställda, säger Michael Collins, ombudsman på Unionen.

Uppsägningarna har saklig grund eftersom man har konstaterat att det råder arbetsbrist. Däremot kan det bli en rättstvist mellan Unionen och Primera om uppsägningstiden felberäknas. 

Beroende på om man ser det som att de var anställda under hela perioden eller var egenföretagare kan det skilja det en extra månad i uppsägningstid. Unionen har fått signaler om att Primera kommer att följa deras linje om synen på anställningstiden, men förhandlingarna är inte klara än.

Vintern 2009/2010 stängde Primera Air Scandinavia sin bas i Göteborg. Unionen tvistade med bolaget i nästan två år om utebliven semesterersättning för den uppsagda kabinpersonalen. Tvisten slutade i förlikning.         

Läs mer: "Flygbranschen flaggas ut"  

Primera

  • Primera Air är ett charterbolag som tidigare hette JetX.
  • Flygbolaget är en del av Primera Travel Group.
  • Primera Air flyger bland annat för den svenska reseoperatören Solresor.
  • 2008 bildades Primera Air Scandinavia.    

Wikipedia

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Varsel och uppsägning – tänk på det här

Det uppstår många känslor på en arbetsplats vid personalnedskärningar. Som chef finns det mycket du kan göra för att hjälpa oroliga och ledsna medarbetare.
Lina Björk Publicerad 30 april 2025, kl 06:00
två händer fångar en fallande man
Att bli uppsagd kan kännas som att falla fritt. Då är det viktigt att en chef kan fånga upp frågor och oro. Illustration: Anna Skoog

Att sägas upp från sitt jobb kan ibland liknas vid en skilsmässa. Anställda kan ha jobbat i många år, fått vänner för livet och känner arbetsplatsen utan och innan. När företaget ”gör slut” är det inte konstigt att känna ledsamhet, vilsenhet och oro.

– Det behövs helt enkelt någon som fångar upp dig när du faller och där har chefen ett viktigt ansvar, säger Marianne Rozman, ombudsman på Unionen.

Men vi backar några steg. För ett varsel behöver inte nödvändigtvis betyda uppsägning. Det är en förvarning om att det råder arbetsbrist.

Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda måste de enligt lag varsla Arbetsförmedlingen om det. Det finns också ett krav om att förhandla med facket innan några beslut om uppsägningar fattas.

 

Viktigt att tänka på hur du informerar

Stora företag har ofta fackklubbar på plats, men finns det inte förtroendevalda är det Unionens regionala ombudsmän som förhandlar. Eftersom förbundet också har chefsmedlemmar får även de stöttning under processen.

Det första steget i en förhandlingsprocess är att arbetsgivare och arbetstagarpart tillsammans gör en kommunikations- och tidsplan. Särskilt i oroliga tider är det viktigt hur, när, var och av vem de anställda får information.

Så hur ska chefen ge det tunga beskedet? Marianne Rozman tipsar om att först berätta för dem vars tjänster är direkt berörda, och därefter för hela arbetsgruppen. Välj samtal i stället för mejl och var öppen för frågor när du ger informationen, även om du inte har alla svar.

Marianne Rozman
Foto: Peter Knutsson

– Ofta tar det tid för den här typen av besked att sjunka in. Därför är det ingen bra idé att ge sådan information på en fredag och sedan ta helg. Eller att som chef resa bort efter beskedet. Dörren måste stå öppen för frågor.

De anställda kommer att fortsätta prata efter att du som chef har lämnat rummet. Att vara tydlig och rak är därför också en viktig pusselbit, menar Marianne Rozman. För att minska missförstånd och ryktesspridning.

– Ibland pratar vi svepande för att vara snälla, men det kan få motsatt effekt i en uppsägningssituation. Som chef är det bättre att säga: ”Nu är vi tio och vi ska bli åtta på grund av arbetsbrist.” Annars skapas fler frågetecken än svar.

 

Okej att älta ett tag

En risk med dålig kommunikation är också att de medarbetare som blir kvar efter att uppsägningarna genomförts blir missnöjda, oroliga och i slutändan säger upp sig. Att ta hand om gruppen som blir kvar är därför också viktigt.

Som chef får du stå ut med att medarbetarna kan bli lite ineffektiva ett tag, ältar och är ledsna.

– Ett sätt att undvika för mycket ältande är att ha möten för att ventilera de frågor som kommer upp, säger Marianne Rozman.

Att ge tråkiga besked påverkar förstås även dig som chef. Medarbetarna blir arga, ledsna och oroliga och som chef är det lätt att bli en bägare för all frustration. Att skilja på jobb och person blir därför viktigt, menar Marianne Rozman. Liksom att slussa vidare till andra som kan hjälpa, för att inte stå med hela bördan själv.

– I detta läge är det inte meningen att chefen ska vara psykolog och bästa kompis. Chefen måste vara chef och ledare. Behövs samtalsstöd finns till exempel företagshälsovården.

Vad är viktigast att ha med sig som chef vid arbetsbrist?

– Var ödmjuk, lyhörd och tydlig. Det besked du ger kan ha diskuterats av ledningen under lång tid, men vara helt ny information för de anställda. Ge medarbetarna tid och låt informationen sjunka in, säger Marianne Rozman. 

Chefens checklista vid varsel om uppsägning

Inför förhandling

  • Vid arbetsbrist ska alla berörda fackförbund kallas till förhandling.
     
  • Om arbetsgivaren planerar att säga upp fler än fem anställda ska Arbetsförmedlingen varslas.
     
  • Undersök om det finns möjlighet till omplacering.
     
  • Uppsägning ska (med vissa undantag) ske genom turordningen ”först in, sist ut”.
     
  • Undvik att lämna besked om en kommande förändring en fredag eller inför en ledighet.
     
  • Var på plats för följdfrågor.

Efter förhandling

  • Vid en uppsägning ska du som närmaste chef lämna besked både skriftligt och muntligt.
     
  • Du ska också utfärda arbetsgivarintyg och anmäla till den omställningsorganisation, exempelvis TRR, som företaget har avtal med.