Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Klart att 200 varslas på Sony

Sony Mobile Communication i Lund varslar 200 tjänster. Bland vissa anställda finns en oro för att hela företaget ska läggas ner. Men oron är inte befogad, enligt företagsledning.
Kamilla Kvarntorp Publicerad
Johan Nilsson/TT
"Vissa är upprörda, andra är besvikna men inte särskilt förvånade. Det har ju varit så många varsel de senaste åren", säger Henrik Sam, Unionens klubbordförande på Sony i Lund. Johan Nilsson/TT

Försäljningen av mobiltelefoner har minskat kraftigt det senaste året. I maj meddelande Sony att kostnaderna för smart phone-verksamheten därför behövde minskas med 30 procent globalt. Men i samband med kvartalsrapporten i oktober stod det klart att kostnaderna måste reduceras med hela 50 procent fram till 2020.

Våra medlemmar funderar hela tiden över när det är dags för nästa varsel

Den svenska företagsledningen bekräftar nu att 200 tjänster i den svenska smart phone-verksamheten väntas försvinna som en del i det globala besparingspaketet. Det är främst mjukvaruingenjörer som berörs, men även supportfunktioner till exempelvis olika globala verksamheter.

– Hela varslet är kopplat till att vi säljer för lite mobiltelefoner. Varslat ligger på 200 på grund av att bedömningen är att så många behöver sluta. Men vi hoppas att det blir färre, säger Stefan Olsson, presstalesperson för Sonys verksamhet i Lund.

Förhandlingar mellan fack och arbetsgivare pågår nu.

– Vi gör vårt bästa för medlemmarna och ser över möjligheterna att omplacera dem som risker att bli av med jobbet, säger Unionens klubbordförande Henrik Sam.

Totalt finns i dag 1 200 anställda på Sony i Lund. Verksamheten består förutom den varseldrabbade smart phone-enheten även av internet of things och 5G-forskning. Hur många som arbetar i smart phone-verksamheten är av affärsmässiga skäl hemligt.

Det var i tisdags som de anställda fick besked om varslet. Henrik Sam berättar att reaktionerna var blandade.

Läs mer: Varsel på Sony i Lund

– Det är inte roligt med varsel. Vissa är upprörda, andra är besvikna men inte särskilt förvånade. Det har ju varit så många varsel de senaste åren.

För ett år sedan varslades 50 tjänster och 2015 förlorade 975 anställda på företaget sina jobb.

Läs mer: 975 får gå från Sony

– De ständiga varslen gör att motivationen inte är på topp. Våra medlemmar funderar hela tiden över när det är dags för nästa varsel. Bland vissa finns en oro för att hela sajten i Lund ska läggas ner, säger Henrik Sam.

Men enligt Stefan Olsson är inte Sony Mobile Communications i Lund nedläggningshotat.

– Verksamheten är extremt viktig för företaget, framför allt när det gäller 5G. 5G är avgörande för mobilbranschen framöver. Och mycket av Sonys globala forskning om 5G sker i Lund. Det finns inga signaler om att Lund skulle behöva stänga ner.

De första medarbetarna får besked om att de förlorar jobbet nästa vecka. I slutet av mars ska förhandlingarna vara färdiga och alla berörda underrättade. De som drabbas av varslet får stöd inom ramen för Trygghetsrådet – ett paket med ekonomisk kompensation och hjälp för att hitta ett nytt jobb.

Läs mer: Så funkar Trygghetsrådet TRR

– Hur paketen ser ut i detalj är en del av förhandlingen. Men historiskt har vi sett till att de som behöver lämna har fått bra stöd. Och vi kan se att i stort sett alla har hittat jobb relativt fort. Det är brist på mjukvaruingenjörer, säger Stefan Olsson.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Facket på Northvolt: ”Folk är ledsna och chockade”

Det har varit en kaotisk dag för de anställda på Northvolt. Victor Matinlassi, klubbordförande i Stockholm, beskriver stämningen som dyster. Men fortfarande finns hoppet om att företaget på något sätt ska överleva.
David Österberg Publicerad 12 mars 2025, kl 16:08
Skylt Northvolt
I dag fick de anställda på Northvolt beskedet att företaget går i konkurs. Pontus Lundahl/TT

Northvolt har verksamhet i Skellefteå, Västerås och Stockholm. Victor Matinlassi är klubbordförande i Stockholm.

Hur har den här dagen varit?

– Ganska kaotisk. Den började vid 7 med att vi i facket fick information från företaget. Vid åtta informerade företaget via intranätet och klockan 9 informerades alla anställda vid samtliga bolag. Vi har haft enskilda möten inom respektive bolag om hur just vårt företag påverkas i den här situationen. Dagen har också handlat mycket om att stötta medlemmar och svara på frågor från dem eller hänvisa frågor vidare till Unionens regionkontor eller rådgivningen.

Victor Matinlassi
Victor Matinlassi, klubbordförande på Northvolt i Stockholm.

Hur är stämningen bland medlemmarna?

– Många är ledsna, andra chockade. Det är ganska dystert. Vi har haft det tufft en ganska lång period. Förra månaden var våra löneutbetalningar försenade, så då låg vi också pyrt till. Men hittills har vi alltid kunnat hitta en kortsiktig lösning och kämpat vidare. Nu räckte det inte och det är extremt tungt. Vi har haft hoppet uppe och trott att det skulle finnas en lösning även den här gången.

Samtidigt kommer det signaler från arbetsgivaren om att det kanske kan gå att fortsätta verksamheten på något sätt. Vad tror du om det?

– Det tror jag definitivt. Det går inte att fortsätta som Northvolt är i dag, men vi har oerhört kompetent personal, vi har fungerande produktion i Skellefteå, vi har börjat få upp volymerna. Så jag hoppas verkligen att någon tar över och driver verksamheten i samma anda som vi har haft.

Jobbar ni som vanligt nu?

– Ja, ända tills konkursförvaltaren ger något annat besked.

Och hoppas att ni får era löner den 25 mars?

– Det hoppas vi. Men det är klart att det finns en risk att det blir en fördröjning.

Har ni mycket kontakt med de förtroendevalda i Västerås och Skellefteå?

– Vi pratar dagligen. Jag känner verkligen med de anställda i Skellefteå där de har det extremt tungt. Jag är mest orolig för den internationella arbetskraft som finns i framförallt Skellefteå, men också i Stockholm och Västerås. De har kommit till Sverige både från länder utanför Europa och från Europa tillsammans med sina familjer. De har byggt ett liv här, så det är klart att jag är orolig för vad som händer med dem. 

Hur har arbetsgivaren skött det här?

– De har varit bra på att informera facken om det ekonomiska läget. Den senaste perioden har vi haft möten varje vecka med företagsledningen om ekonomin och om potentiella investerare på både kort och lång sikt. Så det här kommer inte som en blixt från klar himmel. Vi har vetat om att situationen varit väldigt oroväckande, men hade förhoppningar ända in i det sista om att det kommer att lösas. 

Vad gör ni i klubben de närmaste dagarna?

– Vi finns här för våra medlemmar. Försöker vara ett stöd och hålla stämningen uppe. Vi väntar på beslut från konkursförvaltaren. Jag vet att också Unionen kommer att kontakta konkursförvaltaren för att diskutera medlemmarnas rättigheter och löner.