Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Unionens a-kassa ska hitta fler fuskare

Unionens a-kassa får 1,2 miljoner kronor för att motverka fusk och felaktiga utbetalningar. Förra året polisanmälde a-kassan 243 personer – en ökning med nästan 20 procent jämfört med året före.
David Österberg Publicerad 2 september 2021, kl 07:04
Ola Rennstam/Kollega, Izabelle Nordfjell/TT
A-kassan har fått pengar från regeringen för att komma åt fuskare. Ola Rennstam/Kollega, Izabelle Nordfjell/TT

Varje år betalar Sveriges a-kassor ut flera miljoner kronor i felaktiga utbetalningar. En del av utbetalningarna beror på att personer slarvar med de uppgifter de lämnar till a-kassorna – andra på medvetet fusk.

Läs mer: Boråsfamilj blåste Unionen och a-kassan på ersättning 

Nu ger regeringen a-kassorna 10 miljoner kronor som ska användas för att stärka kontrollarbetet. Mest pengar, 1,2 miljoner kronor, får Unionens a-kassa. Fördelningen beror på antalet ersättningstagare och antalet ersättningsansökningar.

– Det är alltid välkommet med mer pengar. Det är otroligt viktigt att vi arbetar med att minska de felaktiga utbetalningarna. Men man ska också komma ihåg att den andelen är väldigt liten i förhållande till hur mycket vi betalar ut i ersättning totalt, säger Harald Petersson, chef på Unionens a-kassa.

Exakt hur pengarna ska användas är inte klart.

– Vi kommer att arbeta tillsammans med de andra a-kassorna för att hitta saker att förbättra. Vi har mycket gemensamt redan i dag i form av exempelvis IT-system, utbildningar och tolkningar av regelverk. Men varje enskild a-kassa måste också se över kontrollsystemen.

Förra året polisanmälde Unionens a-kassa 243 personer för fusk med ersättningen. Det är en ökning med 18 procent jämfört med året innan. Harald Petersson tror att ökningen till stor del beror på pandemin.

– Den totala volymen har varit betydligt högre jämfört med innan. Pandemin har också gjort att fler plötsligt har stått utan försörjning och det kan leda till felaktiga beteenden.

Hur mycket av de felaktiga utbetalningarna beror på slarv och hur mycket på medvetet fusk?
– Mycket är slarv och okunskap. Många har också anställningsformer som kan vara svåra att redovisa. Men självklart finns också medvetet fusk. Det kan till exempel handla om att man får sjukpenning eller studiemedel samtidigt som man får a-kassa. Vi kontrollerar det genom att samköra med myndigheternas register. Vi ser också fram emot en ny arbetslöshetsförsäkring som bygger på Skatteverkets månadsuppgifter över inkomst. Då blir det enklare att kontrollera om någon arbetar och får a-kassa samtidigt.

Läs mer: Ökat fusk med a-kassa

Fler polisanmälningar om fusk

2016: 84

2017: 145

2018: 150

2019: 207

2020: 243

Unionens a-kassa

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.