Hoppa till huvudinnehåll
Strejk

Unionenmedlemmar kan få stoppa lockoutade

Hamnarbetarförbundets strejk kan komma att påverka Unionenmedlemmar som jobbar med säkerheten i Malmö hamn. – Om de som är lockoutade skulle ta sig in på hamnområdet får jag stoppa dem, eftersom det är vårt jobb att se till att obehöriga inte vistas på hamnområdet, säger Göran Olsson.
Sofia Broomé Publicerad
Johan Nilsson/TT
Strejkvakter utanför Malmö hamnområde. Hamnarbetarförbundet har nobbat slutbudet från medlarna, och klockan sju så utbröt strejken 15 svenska hamnar under onsdagen. Johan Nilsson/TT

Hamnarbetarförbundet gick under onsdagsmorgonen ut i strejk efter det att förhandlingarna om ett kollektivavtal med Sveriges Hamnar strandat. Arbetsgivarna svarade med en lockout. Strejken berör hamnarna i Gävle, Helsingborg, Holmsund, Karlshamn, Malmö, Sundsvall, Söderhamn och Umeå, för att sedan utvidgas till Stockholm och Göteborg. I Malmö hamn strejkar ett 30-tal hamnarbetare.

Även Unionen har medlemmar i Malmö hamn vars jobb kan komma att påverkas av strejken. De jobbar bland annat inom Port Security, säkerhet. Göran Olsson är en av dem:

– Hamnarbetarna strejkade från klockan sju till klockan nio i dag och lämnade sedan hamnområdet i och med lockouten. Det gick lugnt till, säger han.

Just nu lossas ett större antal bilar från Asien från det 200 meter långa lastfartyget Morning Carina. Det är ett arbete som Transports anställda utför. Enligt Göran Olsson råder ännu ingen särskild beredskap på hamnområdet på grund av konflikten. Inga längre lossnings- och lastningstider är beräknade, trots att bara runt hälften av arbetarna i hamnen är på plats.

– Om de som är lockoutade skulle ta sig in på hamnområdet under lockouten får jag stoppa dem, eftersom det är vårt jobb att se till att obehöriga inte vistas på hamnområdet, säger Göran Olsson.

Drar konflikten ut på tiden kommer det att få stora konsekvenser, för rederierna men framför allt för företagen som säljer produkterna som lossas i hamnarna. Enligt Svenskt Näringslivs beräkningar kostade hamnstrejken under 2017 svenska företag 4,5 miljarder kronor, bland annat på grund av längre transporttider, ändrade transportvägar och försenade leveranser, skriver TT.  

Konflikten handlar om att Hamnarbetarförbundet med 1 300 medlemmar, vilket är ungefär hälften av landets hamnarbetare, vill teckna ett självständigt kollektivavtal med Sveriges Hamnar.

I de statliga medlarnas bud erbjuds ett andrahandsavtal som Hamnarbetarförbundet förkastade eftersom det innebär att man avsäger sig delaktighet i lokala uppgörelser på arbetsplatser där medlemmar arbetar, möjligheten att tolka det egna avtalet och möjlighet att väcka talan i Arbetsdomstolen om arbetsgivaren bryter mot ingångna avtal.  

Arbetsgivarna har sedan tidigare ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma jobb.

Läs också: Lockout - Så funkar det

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Strejk

Unionen trappar upp Teslastriden

Trycket ökar i Teslakonflikten. Idag varslar Unionen om blockad mot J&B Maskinteknik AB, som utför service på Teslas verkstäder.
– Syftet är att försvåra för Tesla att bedriva sin verksamhet, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef.
Ola Rennstam Publicerad 7 november 2024, kl 15:32
Unionen trappar upp Teslastriden. Till vänster en bilverkstad, till höger en Tesla-bil.
Unionen lägger nya sympatiåtgärder för att få Tesla att teckna kollektivavtal. Åtgärderna innebär att J&B Maskinteknik inte får lov att laga viktig utrustning på Teslas verkstäder runt om i landet. Foto: Fredrik Sandberg/TT/David Zalubowski/AP.

Teslastrejken har pågått i drygt ett år. Hittills har fackförbundet IF Metalls försök att få till kollektivavtal på Elon Musks bilföretag varit fruktlösa. Teslas svenska dotterbolag har ständigt hittat nya sätt att runda fackens olika blockader och tycks inte ha några planer på att vika sig.

Unionen gav sig in i konflikten i början av maj. Då varslade förbundet om blockad mot Dekra Industrial AB, som bland annat utför besiktning av de fordonslyftar som Tesla använder vid sina verkstäder. Därefter har Unionen varslat om sympatiåtgärder mot två andra företag i samma bransch i syfte att öka trycket i frågan.

Konflikten mot Tesla utökas

I måndags eskalerade konflikten ytterligare när Unionen varslade om blockad mot Tekniska Verken. Dessa sympatiåtgärder gäller arbete vid Teslas laddstationer i Linköping och Katrineholm. Och nu är det dags igen. 

Under torsdagen varslade Unionen om blockad vid J&B Maskinteknik AB. Företaget utför regelbundet service och lagning av viktig utrustning vid Teslas verkstäder. Sympatiåtgärden innebär att J&B kommer vara förhindrade att utföra dessa uppgifter framöver. Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt tror att åtgärderna kommer bli kännbara för Tesla.

– Vår bedömning är att det kommer försvåra för Tesla att bedriva sin verksamhet, det här är lite bredare än tidigare varsel. Syftet är att understödja IF Metall och hjälpa dem att öka trycket på Tesla så att de tecknar kollektivavtal, säger han.

Kan Tesla inte bara anlita en annat företag som lagar deras utrustning? 
Absolut, självklart är det en fråga som vi följer. Men vi bedömer att det finns ett kunnande hos våra medlemmar på J&B som inte är helt enkelt att ersätta.

Vilken effekt har Unionens tidigare sympatiåtgärder haft?
If Metall uppger att våra åtgärder har gjort det besvärligt och kostsamt för Tesla att bedriva sin verksamhet, men uppenbarligen inte tillräckligt besvärligt så att de valt att teckna avtal. 

Unionen har en hel del medlemmar på Tesla, vad säger de om era konfliktåtgärder och vill de ha kollektivavtal?
– Det finns en pågående dialog. Som alltid i medlemsgrupper finns det olika uppfattningar men jag bedömer att det finns en acceptans hos våra medlemmar på Tesla kring sättet vi i Unionen gör det här på.

Unionens sympatiåtgärder mot Tesla

J & B Maskinteknik Aktiebolag
Unionen varslade den 7 november. Företaget utför regelbundet arbete på Teslas verkstäder med att bland annat serva och laga viktig utrustning som behövs på en verkstad. Konflikten bryter ut den 19 november - om Tesla inte tecknar kollektivavtal innan dess.

Tekniska Verken AB
Unionen varslade den 4 november.  Företaget installerar och underhåller Teslas laddstationer, blockaden syftar till att förhindra att el nyansluts till Teslas laddstolpar i Katrineholm och Linköping. Konflikten bryter ut den 15 november.

Kiwa Sweden AB, DEKRA Industrial AB, Qvalify AB
Sympatiåtgärder på DEKRA Industrial AB (14 maj), KIWA Sweden AB (4 juli) och Qvalify AB (3 oktober). Samtliga företag besiktigar utrustning som Tesla använder på sina verkstäder.