Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Reparera ett dåligt första intryck

Skaffa koll på hur du kommunicerar utan ord. Då når du fram med ditt budskap och tar makten över hur andra bedömer dig. Men lugn – det går även att reparera ett dåligt första intryck.
Publicerad
Illustration: Maria Kask
Illustration: Maria Kask

Några sekunder. Så lång tid tar det att få ett första intryck av en person. På ett par ynka sekunder bildar du dig en uppfattning som sedan är svår att ändra, enligt forskningen.

Den icke-verbala kommunikationen är förvisso tyst, men är samtidigt det kraftfullaste språk som finns. I dag är det dessutom kanske viktigare än någonsin att förstå vad vi förmedlar utan ord.

– I en alltmer snabbrörlig och global värld behöver vi snabbt kunna bedöma och läsa av andra människor. Vi behöver också förstå hur andra uppfattar oss för att se till att våra budskap landar rätt. Om du inte har koll på vad du signalerar riskerar du att gå miste om möjligheter utan att riktigt förstå vad som händer, säger Angela Ahola, doktor och forskare i perceptionspsykologi och författare till boken Konsten att göra intryck (Natur & Kultur).

Icke-verbal kommunikation sker på många olika nivåer. Först och främst registrerar vi en annan människas kroppshållning, röst, utseende och klädsel. Utifrån det bedömer vi exempelvis om personen är ansvarstagande, pålitlig, slarvig, attraktiv, osäker eller kompetent.

Får vi en bra uppfattning om en person letar vi omedvetet efter goda saker som stärker intrycket

Det första intrycket blir sedan ett filter som befäster vår uppfattning i den fortsatta kontakten, något som i vetenskapliga termer kallas för haloeffekt, förklarar Angela Ahola.

– Får vi en bra uppfattning om en person letar vi sedan omedvetet efter goda saker som stärker det intrycket. Och gillar vi inte en person fokuserar vi mer på de negativa sidorna och ser på allt personen gör med skepsis. Detta kallas inom psykologin för konfirmeringsbias – en tendens i mänskligt beteende att vara omedvetet och selektivt uppmärksam på sådant som bekräftar våra egna uppfattningar.

Därför är det så viktigt att göra ett gott första intryck – det påverkar ju även relationen på lång sikt. Däremot är det inte fråga om att manipulera eller att göra sig till för andra. Det handlar i stället om att skapa bra förutsättningar för goda relationer. Att presentera den bästa versionen av oss själva, säger Angela Ahola och summerar det viktigaste vi bör tänka på när det gäller kroppsspråket:

Undvik att ha armarna i kors. Det uppfattas som att du är sluten och svår. Psykologiska undersökningar visar att människor med ett slutet kroppsspråk tar in 38 procent mindre information jämfört med dem som har ett öppet kroppsspråk.

Öppna gester som att visa handflatorna signalerar att du är öppen, samarbetsvillig och mottaglig. Lite gestikulerande är positivt medan människor som inte gestikulerar alls bedöms som kalla och logiska.

Att se den du talar med i ögonen kan tyckas som en självklarhet men är så viktigt att det är värt att påminna om. Brist på ögonkontakt minskar tilliten och gör ett osäkert och undvikande intryck.

Sträck på dig. Dålig hållning gör att du verkar osäker och ser lite ursäktande ut. Inget för en vinnare.

Ta plats. Män breder oftare ut sig mer än kvinnor, som sitter med benen i kors, drar ihop kroppen och lägger sina tillhörigheter i prydliga små högar. En bra idé för många kvinnor kan vara att öva på att ta större plats i rummet för att signalera mer pondus och beslutsamhet.

Det kan uppfattas positivt med beröring. Men sammanhanget måste förstås vara rätt. Det har visat sig att servitriser som snuddar lätt vid sina gäster får mer dricks.

Handslaget avslöjar dig. Ett slappt handslag kan förstöra ett annars gott intryck. Enligt amerikanska psykologiska studier är det ideala handslaget lodrätt, fast, men inte hårt, och består dessutom av tre snabba små skakningar.

Le gärna – men flina inte upp dig, då verkar du bara spänd och nervös.

Gertrud Dahlberg
gertrud.dahlberg@kollega.se

BÄTTRA PÅ ETT LJUMMET INTRYCK

Oops! Gjorde du inte dig själv rättvisa vid första mötet? Att styra upp ett dåligt intryck kan liknas vid några droppar bläck i ett vattenglas. Hur får du vattnet klart igen? Jo, genom att spä ut vattnet så att bläcket till slut försvinner. Kompensera efteråt med nya positiva interaktioner, exempelvis trevliga telefonsamtal, mejl och försök att skapa fler möten för att förändra intrycket av dig själv till det bättre.

Ibland kan det också vara en god idé att vara ärlig och förklara att du inte var i form, men det beror på sammanhanget.

Är du ny på jobbet och är försenad med en uppgift? Försök att lämna nästa uppgift tidigare än överenskommet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

”Man fick en tydlig känsla av hur lite man var värd”

Jörn Green har en lång meritlista och arbetat i teknikbranschen i över 25 år. Trots det har han de senaste månaderna sökt hundratals jobb utan att hitta rätt och blivit ghostad flera gånger.
Carolina Högling Publicerad 24 april 2025, kl 06:02
Ghostning vid rekrytering. Jörn Green sökte hundratals jobb utan att få svar. Sitter vid en dator i ett mörkt rum, skäggig, ser allvarlig ut.
Jörn Green har sökt flera hundra jobb och blivit ghostad flera gånger sedan han sa upp sig förra året. Foto: Johan Bävman.

Jörn Green har en lång yrkeskarriär bakom sig inom teknikutveckling. Tidigare har han sagt upp sig från jobb och sedan blivit headhuntad till nya uppdrag. När han senast sa upp sig i juli förra året blev det inte så. I stället har han nu sökt över 300 jobb och blivit ghostad flera gånger. 

– I den ekonomi vi är i nu är det jättetufft att få jobb. Speciellt om man är en lite senior resurs som jag, säger Jörn Green. 

På sina hundratals ansökningar sedan han sa upp sig har responsen många gånger uteblivit. 

– Kanske 60 procent av de tjänster jag sökt har jag fått ett automatiskt svar med att jag inte gått vidare. Ungefär en halv procent av ansökningarna har jag fått gå på en intervju. Cirka två procent har jag fått gå på videointervjuer med en AI. Resten hör aldrig av sig.  

Att bli ghostad

Jörn Green.
Jörn Green. Foto: Johan Bävman.

Jörn Green berättar om en av de gångerna som han blivit ghostad. Det var för ungefär ett halvår sedan när han var på en lång intervju med fem personer från det företag han hade sökt jobb på. Under intervjun hade de pratat om hur lång tid han behövde innan han kunde börja och vilket lönekrav han hade. Det han svarade tyckte företaget lät rimligt, vilket han tog som ett gott tecken.  

– Det kändes som en done deal, säger han.

När intervjun var slut sa företaget att de skulle prata ihop sig och återkomma inom en vecka med detaljer. Men någon återkoppling fick han aldrig. Efter två veckor skickade han ett mejl till företag. Inget svar. Han skickade därefter två mejl till men fick aldrig något svar på sina frågor. 

– Man fick en väldigt tydlig känsla av hur lite man var värd. Det var knäckande att de inte ens orkade svara. Det är väl det minsta man kan förvänta sig. Det känns som en väldig obalans på arbetsmarknaden. Arbetsgivarna kan bete sig hur de vill och de kvittar om de trampar på någon. Hundra står på rad därefter. 

En ny bild av rekryteringsbranschen

Efter att ha sökt hundratals jobb och varit i kontakt med flera olika rekryterare har Jörn Green fått en bild av rekryteringsbranschen som han inte haft tidigare.

–  I den ekonomiska situation vi befinner oss i upplever jag att rekryteringsbranschen är ganska återhållsam och försiktig. Det är mycket fokus på säkra kort, etablerade profiler och samarbeten med stora företag som man redan känner. Det jag saknar är viljan att se potential, alltså inte bara vad någon har gjort, utan vad de faktiskt kan göra. Den typen av fantasi och framtidstro fanns mer tidigare, när ekonomin var starkare. Idag känns det ofta som att rekryterare agerar mer som grindvakter än möjliggörare, även om jag förstår att det är ett svårt jobb i osäkra tider.

Idag söker Jörn Green fortsatt jobb och arbetar parallellt med sitt konsultbolag som erbjuder interimledarskap, rådgivningstjänster och managementkonsultation för teknikföretag.