Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Scania stoppar produktion: ”Problem för branschen”

Scania stoppar produktionen i Sverige. Det här berör runt 9 000 anställda, varav något hundratal är Unionenmedlemmar.
Oscar Broström Publicerad
Fredrik Sandberg/TT och privat.
Halvledarbristen orsakar produktionsstopp på Scania. "Det finns ingen självklar lösning på kort sikt," säger Mari Carlquist, Unionens klubbordförande på Scania i Södertälje. Fredrik Sandberg/TT och privat.

Det blir produktionspaus i fabrikerna i Södertälje, Oskarshamn och Luleå i veckan. Anledningen är bristen på halvledare, en komponent som finns i elektroniska delar. Halvledarbristen har slagit hårt mot många industrier och branscher runtom i världen, bland annat fordonsindustrin.

– Det är ett stort problem för branschen och det finns ingen självklar lösning på kort sikt. Det är ingen bra situation. Vi försöker jobba utifrån de förutsättningar som finns, säger Mari Carlquist, Unionens klubbordförande på Scania i Södertälje.

En vecka ledigt

Veckans stopp i de svenska Scaniafabrikerna berör framför allt verkstadsanställda. Enligt Mari Carlquist är det något hundratal Unionenmedlemmar, av 9 000 drabbade anställda, som nu blir lediga i en vecka.

Scania beskriver produktionsstoppet som en taktsänkning.

– Det har varit extremt utmanande under en lång period nu. Scania har lyckats hålla emot och i den mån vi har behövt sakta ner har vi kunnat öka upp och kompensera strax därefter. Men nu är läget så ansträngt att vi går in i en fas där vi tappar lite volym. Vi behöver sakta ner lite grann, tillfälligt, i vår lastbilsproduktion, säger Scanias presschef Karin Hallstan till Ekot.

”Osäkert när det kan vara löst”

Nästa vecka ska fabrikerna åter vara i produktion. Men när situationen, med bristen på halvledare, kan vara löst på lång sikt är det ingen som vet. Det finns inte en anledning till att det är brist på halvledare, utan det är ett flertal faktorer som spelat in: Dels har tillverkare av halvledare får sakta ner sin produktion på grund av coronapandemin och sjuka medarbetare, dels har det rått brist på material och nu talas det även om företag som hamstrar halvledare som en reaktion på den aktuella bristen.

– Det är lite osäkert när det här kan vara löst. Halvledarbristen har ju inte uppstått nu. Det är väldigt många olika saker som spelar in, säger Mari Carlquist.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.