
- Den svaga utvecklingen för svensk export oroar mig, sade näringsminister Mikael Damberg (S) under måndagens presskonferens där regeringen presenterade att man satsar 795 miljoner kronor på export under kommande fem år.
Återhämtningen i den svenska exporten har varit svag sedan nedgången efter finanskrisen 2008. I stället har den inhemska konsumtionen fungerat som draglok i svensk ekonomi under de senaste åren. Det menar regeringen som därför vill stärka svenska företags export- och internationaliseringsmöjligheter på viktiga marknader och öka antalet exporterande företag.
Exportstrategin innehåller satsningar på 22 prioriterade områden och baseras på behov och önskemål som förts fram av både små, medelstora och stora företag. Som Kollega skrivit tidigare handlar det bland annat om etablering av nya ambassader på tillväxtmarknader, att göra så att fler företag hittar och tar del av det exportstöd som finns samt att svenska företag ska vinna stora affärer och upphandlingar runt om i världen.
Dessutom vill regeringen öka turismen och utländska investeringar i Sverige, för att göra Sverige mer känt även utanför Europa och på så vid locka hit utländsk kompetens inom forskning och utbildning.
Satsningarna på exporten är en del i regeringens jobbsatsning med målet att ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020. Exportindustrin sysselsätter omkring 700 000 personer och hela 1,3 miljoner är beroende av svensk export.
Utmaningar för svensk export:
- svensk export måste i högre utsträckning nå tillväxtmarknaderna
- fler små och medelstora företag måste våga och vilja exportera
- svenska varor och tjänster måste nå ännu högre upp i förädlingskedjan
- Sveriges attraktionskraft för investeringar, kompetens och turister måste öka
- den globala handeln måste hållas öppen