Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Unionen kan starta tankesmedja

Facken behöver matcha arbetsgivarnas satsningar på opinionsbildning. Det tycker Theres Sysimetsä, som fick bifall för en motion i ämnet till kongressen.
Linda Svensson Publicerad

Arbetsgivarna, och då främst Svenskt Näringsliv, lägger enorma resurser på opinionsbildning varje år. De finansierar en rad tankesmedjor, forskningsinstitut, tidningar och tv-kanaler som tar fram material till nytta för arbetsgivarna.

Theres Sysimetsä tycker att facken borde kunna åstadkomma detsamma.

- Om vi inte ska tappa mark måste vi ta plats. Vi kan inte fortsätta stå och titta på när vår motpart skaffar sig hela tolkningsföreträdet.

Men ska Unionen ensam stå bakom en tankesmedja?

- Någon måste börja och Unionen är både stort och kapabelt nog att ta på sig utmaningen. Sedan hoppas jag verkligen att resten av facken följer med, säger Theres Sysimetsä.

Förbundsstyrelsen svarade i sitt yttrande att opinionsbildning är viktigt, men tycker att den nystartade enheten för politik, opinion och påverkan, POP, jämte vissa tvärfackliga samarbeten är tillräckligt nu. Men kongressen höll inte med.

- Jag trodde inte att jag skulle behöva debattera med en enhälligt vald ordförande klockan halv tio på kvällen. Men det gick ju vägen. Om vi inte gjort prioriteringen att satsa tror jag att vi hade ångrat oss, säger Theres Sysimetsä.

Kongressen röstade för att förbundet utreder möjligheten att starta en tankesmedja.

Hur ska du göra för att resultatet inte bara blir en utredning?

- Jag ska påminna mina vänner i förbundsstyrelsen och fortsätta visa våra medlemmar hur viktig påverkan är, säger Theres Sysimetsä.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.