3 000 nya medlemmar var målet under höstens Unionenvecka som hade temat lön. Eller veckor - för en del aktiviteter runt om i landet startade redan veckan innan och en del pågår fortfarande i denna vecka och till medlemsantalet räknas alla nya inträden under de tre veckorna.
- Det blir alltid ganska mycket aktiviteter i anslutning till Unionenveckan, säger samordnare för Unionenveckan, Karin Löfgren Russo, och påpekar att det också brukar vara en viss eftersläpning av nyvärvade medlemmar.
- Vi kommer att uppnå målet som var höjt med 1 000 medlemmar sedan i våras. Dessutom hade vi för första gången målet att också fånga in 1 000 möjliga medlemmar - personer vi tar namn och telefonnummer på och som vi ringer upp och pratar med senare.
Unionenveckans innehåll har förändrats en hel del sedan starten, enligt Mikael Hedqvist, kommunikatör på värvningssektionen. I förbundets begynnelse var det vanligare att stå på torg och/eller anordna möten och seminarier, där 99 procent av besökarna redan var medlemmar, men så småningom har man insett att det är arbetsplatsbesök som är det effektivaste sättet att synas och värva nya medlemmar på.
- Den stora utmaningen har varit att få klubbar och förtroendevalda att själva gör något under veckorna och för varje Unionenvecka har det blivit fler klubbar som deltar. En del klubbar har aktiviteter under varje dag i veckan, säger Mikael Hedqvist.