Att facebooka om sitt urtrista arbete, sina hopplösa kollegor och sin urbota korkade chef har visat sig vara dumdristigt. Även om det ännu inte finns någon praxis om vad man får skriva eller inte, har flera personer förlorat jobbet när de gått för hårt åt sina arbetsgivare i de sociala medierna. En illasinnad kommentar kan uppfattas som ett brott mot lojalitetsplikten och är grund för uppsägning. I våras blev till exempel tre inhyrda medarbetare på Volvo i Skövde av med sina uppdrag för att de kallat arbetsplatsen för "dårhus".
Ändå twittrar, bloggar och facebookar så många som 31 procent om sina jobb, enligt TT. Att låta bli att "adda" chefen och kollegorna, är ett bra råd, men det kan vara svårt att ignorera en chef som ivrigt bjuder in till vänskap på Facebook.
Det finns dock funktioner som gör att du kan exkludera cheferna och skvallrande kollegor från att se dina inlägg. Gå in under Konto/Sekretessinställningar och välj bort personer du inte vill ska se dina statusuppdateringar. Sedan är det bara att hoppas att du inte glömt någon eller att någon av dina vänner för vidare det du skrivit.
Det allra enklaste rådet för att sitta säkert är förstås att du helt låter bli eller bara skriver hyggliga saker om arbetskamrater och arbetsgivare. De uppriktiga kommentarerna är det smartast att hålla inne med tills du befinner dig i pålitliga sällskap offline.