Om cheferna fritt får välja framtida position fördelar de sig så här:
9 procent vanliga medarbetare 6 procent gruppchefer
41 procent mellanchefer
24 procent platschefer
20 procent vd
Det tyder på att de flesta är nöjda med var de befinner sig, för det är nästan samma fördelning i dag inom läsarpanelen, 16 procent tillhör redan högsta företagsledningen.
Det är främst stockholmarna mitt i 40-årskrisen som drömmer om att bli vd. Skåningar och smålänningar, i synnerhet kvinnor, är mycket mer nöjda med att vara mellanchef.
Även om få vill klättra högt på karriärstegen, så räknar hälften av alla med att inom tre år ha en annan befattning.
När man söker nytt jobb är det klart viktigaste kravet "stor handlingsfrihet", särskilt för de äldre cheferna. Långt därefter kommer önskemål om "trygghet" samt "möjligheter till utveckling". Endast 7 procent anser att det är viktigast med "bra lön", men det är dubbelt så många bland de yngre som prioriterar lön, liksom "goda möjligheter till fritid och familjeliv".
För högskolestuderande brukar drömarbetsgivarna vara Google, Ikea och H&M, medan verkstadsföretag kommer långt ner på önskelistan.
Cheferna har uppenbarligen en något annorlunda syn. De föredrar industrin före såväl handeln som IT- och konsultbranscherna.
Av männen är det hela 40 procent som helst jobbar inom industrin, bland kvinnorna bara hälften så många. En förändring kan vara på väg, för bland de yngre cheferna, i synnerhet de i Stockholm lockar handel och IT mer.
Männen väljer allra helst Scania, medan kvinnorna gillar Ikea, Fritidsresor och Rädda barnen samt SVT. Att Volvo ligger bättre till hos männen förvånar väl inte, men att det är fler kvinnor som lockas av Vin & Sprit var otippat.
Av de yngsta, särskilt i övre Norrland, är det många som drömmer om Google. I Småland älskar man Ikea, men även Scania. Stockolmarna vill till Ericsson eller Fritidsresor medan Göteborgarna kramar Volvo.
"Ett mellanstort, svenskt företag" föredras av de flesta chefer, men en relativt stor andel unga män kan tänka sig att jobba i en "stor internationell koncern". Ytterst få vill jobba i familjeföretag, men var tionde drömmer om att starta egen firma.