Handläggaren hade misstagit sig och trott att den arbetslöse medlemmens arbetsgivare var två olika företag. Komplettering begärdes. Medlemmen hörde av sig och redde ut missförståndet. Han fick beskedet att han inte behövde skicka in fler handlingar.
Trots det fick han efter en tids väntan avslag. Motiveringen var att han inte hade skickat in efterfrågade handlingar. Han kontaktade en ny handläggare, och denne bekräftade att hans ansökan var komplett. Enligt medlemmen hände ändå ingenting. Han fick kontakt med en tredje handläggare. Även hon sa att hans ansökan var komplett. Hon sa också att det inte fanns några anteckningar om hans tidigare samtal.
Först när han kontaktar a-kassans sektionschef sker en utbetalning, nästan tre månader efter det att han blivit arbetslös.
I sitt svar till Justitieombudsmannen, JO, håller Unionens a-kassa med om att man vid flera tillfällen missat att anteckna vad medlemmen sa. JO kritiserar därför a-kassan. Man borde ha dokumenterat samtalen och uppgifterna. Bristerna i dokumentationen bidrog till ett felaktigt avslagsbeslut.
- Det är beklagligt och väldigt olyckligt. Att inte göra tjänsteanteckningar strider mot våra rutiner, säger Anna Lena-Leksell, som är försäkringsansvarig på Unionens a-kassa.
Nu kommer alla handläggare informeras om JO:s kritik, och hur viktigt det är med tjänsteanteckningar.
Läs mer om anmälan och utredningen här