Turismen är en av världens snabbast växande näringar, och skapar arbetstillfällen för över 200 miljoner människor runtom i världen. Men den orsakar också problem för befolkningen på turistdestinationerna.
Människor tvingas ofta arbeta med dåliga arbetsvillkor, arbetspassen är långa och lönerna låga. I många länder finns det ingen stark lagstiftning eller fackliga organisationer som skyddar dem.
Ett annat problem är att hotellanläggningar och golfbanor slukar stora mängder rent vatten. Det drabbar lokalbefolkningen, som blir utan. Och i etableringen av nya destinationer drivs de som bor där ofta bort.
- Lokalbefolkningen har inga köpebrev på att de äger mark eller fiskevatten, och förlorar dem när myndigheter och företag vill åt marke, säger Martin Jefflén, Unionens representant för nätverket Schyst resande.
Resebranschen efter i rättvisefrågan
- Turism kan vara positiv för utvecklingen av ett lokalsamhälle. Men det kräver ansvar och respekt och att företaget inser sin roll i att stärka människors rättigheter där de är verksamma, säger Therese Hulthén, andre ordförande för Hotell- och restaurangfacket, som är en av sex organisationer i nätverket.
Corporate social responsability innebär att företag har en strategi för hur de kan bidra till en hållbar utveckling för det lokala samhället, både socialt och miljömässigt. Det handlar bland annat om att förbättra arbetsvillkor och att hushålla med vatten, el och andra naturresurser.
Resebranschen ligger efter andra branscher i sitt sätt att tänka i rättvisefrågan. I en undersökning av Schyst resande framgick det att endast 3 av de 33 researrangörer som svarade hade en uppförandekod kring hållbart resande. Företag inom textilindustrin och handeln har generellt kommit längre när det gäller ett ansvarsfullt företagande.
Vad beror det på?
- Turistnäringen är splittrad, det finns så många olika aktörer och det är svårare att göra nedslag hos alla underleverantörer. Men ingen har heller efterfrågat det, säger Marie Kihlberg Nelving på Unionen, en av initiativtagarna till Schyst resande.
Eftersom vi som konsumenter av en reseprodukt deltar fysiskt i dess produktion blir det svårare att vara kritisk mot den jämfört med när vi köper kaffe eller kläder. När vi köper en resa köper vi en dröm och den ska se ut på ett visst sätt. Därför blir vi mindre benägna att se den inte alltid så vackra verkligheten.
Allinclusive-resor, där all mat och dryck ingår, är speciellt dåliga. Då går pengarna direkt till ett multinationellt företag utan att lokalbefolkningen får ta del av dem. Från den egyptiska turistorten Sharm-el-Sheik till exempel, försvinner 97 procent av inkomsterna från turistnäringen utomlands.
Men Schyst resande ser att resebranschen håller på att förändras. Årets turistmässa i Göteborg anordnades under temat hållbart resande.
- Det är nog delvis ett resultat av vårt arbete. Det finns ett stort intresse för de här frågorna hos branschen, säger Martin Jefflén.