Vilket intryck fick du av besöket?
-Jag fick ett bra intryck. Vi var på deras nyaste fabrik i Ningbo och på ett av deras center för forskning och utveckling i Linhai. De har kommit mycket långt i produktionsutvecklingen på kort tid. Men de har inte kommit lika långt som Volvo när det gäller automatiseringen av produktionen.
Hur kommer Volvo PV:s anställda att märka av ägarbytet?
- Till en början kommer vi inte att märka så mycket av det. Det rullar på som vanligt precis som när Ford köpte oss, det tar ungefär tre år innan ägarbytet blir etablerat. Nu märks det mer i företagsledningen.
Du har uttryckt en oro för att Volvo PV inte skulle få en självständig position inom Geely, fick du något besked om det?
- Jag har fått intrycket att vi ska vara ett självständigt bolag inom Geely, med ett stort oberoende. Sen kommer det kanske hända att Volvo PV samarbetar med Geely.
Finns det någon oro för att Geely utnyttjar Volvo PV:s kompetens?
- Det finns ingen konkurrens mellan bolagen eftersom att vi riktar oss till olika marknader. Geely finns inte i Europa, de riktar sig till utvecklingsländer. Det är ett ungt företag med ett stort självförtroende som vill fortsätta att utvecklas och lära sig av Volvo PV. Det handlar inte om att sno något.
Den kinesiska staten har ett starkt engagemang i köpet, vad innebär det för Volvo PV?
- Under resan gick vi inte in på det, samma frågor kvarstår. Jag är oroad för vad som händer om konjunkturen går nedåt igen och Geely och Volvo PV behöver ekonomisk stöttning. Kommer den kinesiska staten att sätta hinder för att föra ut kapital ur Kina till verksamheten i Sverige?
Fick ni någon kontakt med de anställda på Geely?
- Språkkunskaperna var ett hinder. Vi pratade med det kinesiska facket om vår syn på affären och de berättade att de stöder köpet.
Det kinesiska facket fungerar väl ganska annorlunda jämfört med det svenska?
- Det kinesiska facket är statligt, mer som en myndighet. Det är en oerhört stor skillnad från hur facket fungerar i Sverige, det är inte fritt. Vi pratar om olika saker och det är svårt att få direkta svar på frågor. Men Mr. Li Shufu, ordförande och ägare av Geely inser fackets betydelse för affärens genomförande, det kommer inte att påverka Volvo PV nu eller framöver.