Vid Skistars årsstämma i december avslöjades att resultatet hittills i år ligger åtta procent högre än vid samma tid förra året, som var ett all time high-år, enligt Linda Wasell, pr- och informationsansvarig på Skistar Åre och Unionenmedlem.
- Lågkonjunkturen har varit gynnsam för oss. Svenskarna stannar i landet istället för att åka utomlands - skåningarna har till exempel lika långt hit till Åre som till Alperna, men nu är det betydligt billigare för dem att åka hit. Antalet gäster från euroländerna har ökat tack vare den svaga kronan, säger Linda Wasell.
Men det finns andra faktorer som bidrar till ökningen, tror Linda Wasell. Åre har satsat långsiktigt på den internationella marknaden och efter VM 2007, som satte Åre på världskartan, har gästerna från länder som England, Ryssland, Baltikum, Holland och Finland och Norge, strömmat till. Dessutom arbetar man sedan några år med Åre året runt, alltså med aktiviteter under sommarhalvåret, som exempelvis cykling i backarna.
- Antalet sommargäster har ökat varje år och det har ju inneburit att vi fått arbetsstillfällen året runt, säger Linda Wasell.
Inför årets säsong fick Skistar in 10 000 arbetsansökningar - en fördubbling mot året innan.
- Ungdomsarbetslösheten spelar nog roll, men jag tror ökningen av antalet ansökningar också beror på att vi blivit mer attraktiva som arbetsgivare, säger Sebastian Thomasson, affärsområdeschef och rekryteringsansvarig.
Att 75 procent av alla så kallade säsongare har jobbat på Skistar tidigare, ser Sebastian Thomasson som ett bevis på att man lyckats i ambitionen att ha nöjd personal, något som också arbetsplatsundersökningar visar.
- Nöjda medarbetare ger nöjda gäster. Vi har jobbat oerhört mycket med ledarskap och delaktighet och vi har blivit rätt duktiga på att sätta ihop nya gäng på kort tid, för vi gör det varje år, säger Sebastian Thomasson.