Det har länge spekulerats kring en kinesisk ny ägare för Volvo PV. Men både ägaren Ford och främste spekulanten Geely har lagt locket på. Nu bekräftar de dock att de förhandlar om en affär.
De anställda på Volvo PV är skeptiska, men samtidigt lättade att det äntligen lämnas besked i någon riktning.
- Nu ska vi jobba utifrån detta, skaffa information om Geely och kinesisk biltillverkning. Vad vill Geely? Hur tänker de fortsätta driva PV? Kommer Volvo fortsätta vara ett respekterat företag?, säger Sören Carlsson.
Samtidigt jobbar facken på Volvo PV vidare med konsortium Jakob, en samling svenska intressenter och investerare, som enligt uppgift tänker lämna ett motbud till helgen.
- Jag kan inte kommentera det. Jag kan säga att vi jobbar seriöst med att lägga ett bud. Vi vill tro att Jakob kan matcha Geely, säger Sören Carlsson.
Att de anställda på Volvo föredrar en eller flera svenska ägare är ingen hemlighet.
- Vi vet inte vad en kinesisk ägare skulle betyda för oss på lång sikt. Efter fyra fem år kommer alldeles säkert effektiviseringar. Vad betyder det för jobben i Sverige? Det är betydligt billigare att tillverka i Kina.
Även vissa underleverantörer är oroliga. De befarar att de kommer att förlora kontrollen över sina produkter.
- Jag kan förstå den oron. Det är inga myter, det är så det är i dag att europeiska tillverkare blir utkonkurrerade av kinesiska företag som stulit tekniken, säger Sören Carlsson.