Oro för jobben efter Jas
På Saab i Linköping väntar stora förändringar. Bland de anställda finns en oro för vad som händer när Jas-projektet går mot sitt slut.
Nyligen skrev ett antal anställda brev till ledningen där de ventilerade sin oro och krävde en "mer aggressiv framtoning". Vad det handlar om är att hitta projekt som kan ta över efter Jas. Brevskrivarna hävdar bland annat att Saab även i framtiden har kapacitet att satsa på egna flygplan.
SIF, som organiserar 900 av de totalt 1 400 ingenjörerna på Saab, har inget med brevet att göra. Men klubbordförande Lars Olsson förstår oron.
- Brevet är en spontan reaktion från anställda inom teknikområden tidigt inom utvecklingskedjan. De börjar se horisonten. En del av dem kan drabbas om det inte händer något.
- Om det inte skett någon export av Jas och vi inte fått in något annat jobb kan det bli problem. Jag kan tänka mig att bantningar kommer att ske successivt.
Än är det dock för tidigt att tala om tiden efter Jas. Även om den export som Saab hoppas på inte blir av kommer planet finnas i det svenska flygvapnet lång tid framöver.
- Jas-projektet håller på i 30 år till. Det sker en kontinuerlig uppgradering. Men det kommer att ske på en lägre nivå. Flygplanen får längre livslängder, men elektroniken byts ut, säger Saabs vice vd Göran Sjöblom.
I första hand kommer de som jobbar med aerodynamik och planens plåtstruktur få mindre att göra.
Ändå hävdar Göran Sjöblom att det inte i främst är oro för arbetsbrist som fått brevskrivarna att agera.
- De här yrkeskategorierna är en bristvara i Europa. Vi kan få in nya jobb till dem, det är inte det som oroar dem. De är kvalificerade specialister vana vid ett kul jobb som letar efter nya häftiga utmaningar.
Helt klart är ändå att Saab står inför stora förändringar.
- Vi kommer att omstrukturera. Vissa resurser kommer att krympa, andra växa.
NIKLAS HALLSTEDT © siftidningen 1999