Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Större krav på bankerna ska öka konkurrensen

En samlad konsumentportal och bättre hjälpmedel för att byta bank. Det är ett par förslag i en rapport från Konkurrensverket, med syfte att öka konkurrensen i Sverige.
Anita Täpp Publicerad

I rapporten redovisas hur konkurrensen fungerar på en rad områden.

Bland det man upptäckt förhindrar en effektiv konkurrens är att företagens spelregler är otydliga, att de har svårt att komma in på etablerade marknader, att det fortfarande finns monopol och att konsumenterna saknar tillräckligt bra information.
- Att konkurrensen fungerar väl betyder inte bara att priserna kan pressas utan också att företagen utvecklas så att de blir effektivare och levererar produkter med bättre kvalité, vilket konsumenterna tjänar på, säger Göran Karreskog, avdelningschef och projektledare på Konkurrensverket.

Bland ett sextiotal förslag på åtgärder som myndigheten nu lägger fram finns att staten ordnar med en samlad konsumentportal på Internet.
- Vi tycker det borde vara ett samhällsåtagande att samla in information som gör det lättare för oss konsumenter att välja. Visserligen finns mycket information redan i dag, exempelvis på Konsumentverkets, liksom på Konsumenternas Bank- och finansbyrås och Boverkets hemsida. Men vi uppfattar det som att informationen är för spridd i dag, att ingen tar ett samlat grepp, säger Göran Karreskog.

- Vår poäng är att när vi nu kan välja mellan så mycket så behövs det också något samlat som kan ge vägledning och stöd. Med information om vad man ska tänka på, vilka rättigheter man har och så vidare, så att det inte blir så höga trösklar.

Även om det sedan några år tillbaka blivit enklare att byta bank, genom att den nya banken kan ta hand om bytet, så behöver det bli ännu enklare att göra ett sådant. Det behöver också ställas tydligare krav på bankerna, anser Konkurrensverket.
- Vi föreslår att det ställs krav på bankerna att införa rutiner som säkerställer att ett bankbyte är enkelt och att de tjänster man har hos den nuvarande banken, som autogiron, följer med till den nya. En sådan bytesfunktion skulle kunna placeras i och administreras genom en offentligt konsumentportal, säger Göran Karreskog.

I rapporten finns också ett förslag om att hushållen bör få möjlighet till en timmätning av den el som förbrukas, för att få en snabbare återkoppling på hur mycket el man gör av med och när man gör det.

Konkurrensverket vill även se att konkurrensen på elmarknaden ökar genom att staten ordnar så att möjligheterna att överföra el till och från resten av Europa blir större.
- Då skulle vi få en bättre fungerande marknad, säger Göran Karreskog.

Konkurrensverket anser också att fjärrvärmen borde vara prisreglerad.
- Hälften av alla svenska hushåll har fjärrvärme och i dag finns bara en leverantör på varje ort. Eftersom fjärrvärmenäten är stängda för konkurrerande leverantörer anser vi att det är en monopolmarknad. Vi tycker man borde öppna näten så att fler leverantörer kan använda dem. Men då behövs också regler för det, säger Göran Karreskog.

Rapporten "Åtgärder för en bättre konkurrens"är gjord på uppdrag av regeringen.


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.