Journalister och traditionella medieaktörer har förlorat trovärdighet hos unga vuxna. Bloggen och mamma är mer pålitliga som informationskällor. Det är en av de slutsatser som dras i en ny studie om ungas mediebeteenden. Hög tillförlitlighet som informationskälla har också de närmaste vännerna som ungdomarna står i ständig kontakt med via sina mobiltelefoner eller Facebook.
Forskarna Katarina Graffman från Inculture och Peter Siljerud från Kairos Future har följt en grupp unga vuxna mellan 13 och 25 år för att försöka förstå vilka drivkrafter som ligger bakom de ungas mediebeteenden idag. Fler beteendetrender kan sammanfattas som att media är totalintegrerat i vardagen.
Upplevelsen av tid har förändrats och det blir allt viktigare med realtidsinformation, uppföljning är sekundärt. Allt är media och man ser sig själv som medproducent när man kommenterar eller lägger till något till det man läst och sedan skickar vidare med sms eller mms.
En annan tes är att det skett en "mental uppluckring" mellan papperstidningen och den digitala tidningen. Frågar du en tonåring om han eller hon läst någon dagstidning relaterar de direkt till en webbtidning, konstaterar de två forskarna.
Den personliga smaken och de egna intressena styr mediekonsumtionen. Man lever i sin individuella "mediebubbla". Publicisten är fortfarande relevant, men vem är publicist idag? Vänkretsen! konstaterar studien, som har gjorts på uppdrag av branschorganisationen Tidningsutgivarna.