I sin anmälan berättar hon att hon sökt kassan ett tiotal gånger för att få besked. Svaren hon har fått har bland annat varit: "Nej, du kan inte få prata med din handläggare - vi kopplar inte fram samtal" och "Vi har inga besked att ge, du får ge dig till tåls på beslutet".
Medlemmen skriver att hon en gång gick med i a-kassan för att ha en försäkring vid arbetslöshet, nu känner hon sig lurad. Efter att ha betalt avgift i 15 år lyckas hon inte ens få ett besked från kassan.
Familjen har fått kämpa för att klara sig och tvingats låna för betala sina räkningar, däribland en "liten bisarr" sådan från a-kassan, berättar hon.
A-kassan har brutit mot det avtal som finns, hävdar medlemmen som ber JO om hjälp för att få kassan att inse att den gör fel.
Inger Lindström, chef för Unionens a-kassa, konstaterar att det i en del fall tar tid innan beslutet fattas.
- Det kan hända att ett ärende drar ut till fyra månader. Vissa ärenden, exempelvis om man haft eget företag, är mer utredningskrävande än andra. Men det tillhör inte vanligheterna.
Att en person inte skulle lyckas få kontakt med a-kassan på fyra månader "känns lite främmande", säger Inger Lindström.
- Men vi får titta över hur vi har skött det här.
Även om ett ärende hanteras snabbast möjligt och alla uppgifter som krävs finns med från början kan ersättningen aldrig komma förrän tidigast efter fyra veckor, bland annat därför att a-kassekorten ska fyllas i för två veckor.
- Det kan vi inte göra något åt. Däremot styr vi över våra handläggningstider, konstaterar Inger Lindström.
A-kassan har nu fått till november på sig att yttra sig över JO-anmälan.