Intresset för Pride som startar på fredag är stort. Alla vill ha del av kakan. Inte minst företagen. Bland sponsorerna finns bland annat Spendrups, Statoil och Swedbank. Dels anses homosexuella vara en köpstark grupp, dels ger det möjlighet att visa upp det egna företaget som modernt och fritänkande.
Huvudsponsorerna är tre till antalet: Casino Cosmopol, köpcentrumet Gallerian och Unionen. Förbundet uppges satsa cirka 500 000 kronor. För det kommer bland annat förbundets logga finnas på de 700 volontärernas tröjor.
- Ett av syftena är att stärka och fortsätta positioneringen av vårt varumärke, säger Carina Fors, projektledare för Unionens deltagande.
- Pride får en enorm uppmärksamhet i medierna. Det är ett starkt och positivt varumärke som det är bra för oss att förknippas med.
Unionen arbetar också aktivt med frågor som rör homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter i arbetslivet. Bland annat finns det ett HBT-nätverk för medlemmarna.
Under festivalveckan ordnar Unionen ett seminarium om hur man arbetar med HBT-frågor inom facket. Dessutom arrangerar Fackliga Nätverket Fritt Fram, där Unionen ingår, ett seminarium om facket och heteronormen. I det medverkar företrädare från Saco, LO och TCO.