Birgitta ringer Kollega en dag med gråten i halsen. Hon har fått en betalningspåminnelse från a-kassan och har inte lyckats få någon personlig kontakt för att få svar på frågan vad fakturan avser. Några dagar senare hör hon av sig igen, och nu kan hon inte längre hålla tillbaka tårarna.
- Det står att man ska gå in på www, men jag har inget Internet. Och jag får inget svar när jag ringer.
Senare hör Jonas av sig till Kollega. Han har skickat in ansökningshandlingar om medlemskap i a-kassan, men har efter fem veckor inte blivit registrerad. För honom brådskar det. Han befarar att det kommer att ske uppsägningar på hans arbetsplats, och för att hinna kvalificera sig till ersättning vill han att det snarast blir klart med medlemskap.
Inger Lindström, föreståndare på Unionens a-kassa, medger att det har varit hårt tryck på telefonerna.
- Det blir lite ansträngt under aviseringsveckorna, och nu har det varit särskilt mycket eftersom en stor del av medlemmarna har fått en ny typ av avisering.
Det finns ännu ingen statistik över hur trycket på telefonerna på Unionens a-kassa ser ut. Men på Sifs a-kassa var det värst när fakturorna skickades ut runt den 10:e varje månad och på måndagar och tisdagar.
- I början av förra året var det ju väldigt hårt tryck. Nu är vi lite i samma situation igen, eftersom de tidigare HTF:arna får avisering på nytt sätt.
Fotnot: Birgitta och Jonas är fingerade namn.