Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Kopierat kort är bankens bekymmer

Lämna aldrig ditt kontokort utan uppsikt. Och se till att kortet spärras så fort som möjligt om du förlorat det. Om du gör det är det vanligtvis banken som får ta den ekonomiska smällen.<br /><br />
Publicerad
Förutom att ha koll på kortet, så bör du ha koll på var du använder det:
Var uppmärksam på om bankomaten eller terminalerna inne i butikerna ser konstiga ut. Kontrollera dina kontoutdrag med jämna mellanrum och var väldigt försiktig med att lämna ut ditt kortnummer till personer du inte känner, säger Annika Hernodh, chef för Konsumenternas Bank- och finansbyrå.
Den bedrägeriform som ökat allra mest de senaste åren är så kallad skimning. Det innebär att en kontokortsläsare manipulerats så att den läser av all information på kortet. Bedragarna kopierar sedan över informationen till ett annat kort och kan länsa offrens bankkonton.
I takt med att polisen, bankerna och handeln tagit upp kampen har bedragarna blivit allt mer raffinerade i sina metoder.
Genom att montera en tillsats utanpå bankomater har korten som stoppats in kunnat avläsas, det har också hänt att uttagsautomaterna försetts med falska fronter.
Och på senare tid har det blivit vanligare med skimning inne i butiker där du själv drar ditt kort i en terminal. Bedragarna har lyckats byta ut terminalerna mot falska och monterat kameror vid kassorna för att få tag i pinkoder.
Genom att använda internet kan brottslingarna skicka uppgifterna hundratals mil för att begå brottet i ett helt annat land.
Vilka rättigheter har jag som kund?
Har du blivit av med ditt kort eller blivit bestulen handlar det mycket om hur kortet förvarats och om du varit aktsam. Huvudregeln är att man inte är betalningsskyldig för köp man inte har gjort, men så finns det undantag.
Som till exempel om man har förlorat kortet genom grov vårdslöshet, lämnat bort det till någon annan eller inte spärrat kortet med en gång, säger Annika Hernodh.
Skimning är däremot inget som kan göra dig betalningsansvarig. Det innebär egentligen att det inte är ditt kort som används, det är ett falskt kort. Det är banken som är lurad och det är upp till dem att bestämma hur de vill gå vidare.
I samband med skimning får kunden vanligen tillbaka sina pengar. Så är inte fallet när kunden blivit av med sitt kort. De flesta tvister mellan konsumenter och banker som hamnar hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN, handlar om huruvida kunden förvarat kortet på ett betryggande sätt eller inte.
Flera banker är väldigt strikta i sina bedömningar av den grova oaktsamheten när man blivit av med sitt kort. Man grundar sig på ARN:s beslut, som inte speciellt fördelaktiga för konsumenterna, säger Annika Hernodh.
Hur kan då banken veta att det inte är jag som använt kortet? Jo, till skillnad från de förfalskade korten ger alla äkta kort ger ifrån sig ett slags avtryck när det används. För det mesta går det att kontrollera i efterhand vid betalningar i butik eller uttag i automat.
Men om det dras manuella "slippar" är det svårare och bedragarna kan naturligtvis använda skimmade kort för internetbetalningar.
Då får man använda sig av andra bevismedel, har betalningen till exempel gjorts i Portugal när konsumenten bevisligen befunnit sig i Sverige är det inte så svårt, förklarar Annika Hernodh.
Enligt Konsumenternas Bank- och finansbyrå är skimning inte så vanligt i samband med internetköp. Det vanligaste är att tjuvarna gör stora uttag eller handlar kapitalvaror som kan generera snabba pengar.
Hur mycket kortbedrägerierna kostar är något bankerna är väldigt förtegna om, men med drygt 12 000 polisanmälda fall om året rör det sig om stora belopp. Att utreda bedrägerierna är också dyrt och vid skimning avskrivs fallen ofta inom några dagar och kunden får tillbaka sina pengar.
För att omöjliggöra bedrägerier i manipulerade kortläsare håller bankerna och kortutgivarna på att införa kort med ett speciellt chip som anses omöjligt att förfalska, men för att systemet ska fungera krävs helt nya terminaler i affärerna.
Trots att nio miljoner svenska kontokort har försetts med chip är det än så länge bara cirka fem procent av alla kortläsare som har fått den nya tekniken.
Enligt Konsumenternas Bank- och finansbyrå ligger Sverige långt efter många andra länder i Europa på den punkten.



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.