När reportrarna väl börjar jobba i kabinen får vi bland annat veta att många arbetar där utan att företaget har säkerhetskontrollerat deras bakgrund. I vissa fall uppmanas anställda att skriva referenser åt varandra - och ljuga om hur länge de känt varandra.
Ett grundproblem, enligt filmen, är den korta tid som Ryanairs personal har på sig mellan flygningarna. Inom 25 minuter ska planet vara i luften igen (1 timme för andra flygbolag, enligt filmen). Med så kort tid är det svårt att hinna med både städning och säkerhetskontroller. En spya doldes med parfym - rengöring hanns inte med, och just de sätena kunde inte stängas av eftersom planet var fullbokat. När reportern undrar om de inte ska kontrollera flytvästarna får hon svaret från en arbetskamrat att "om du betalar 1 pence för en biljett så ska man inte vänta sig att få en flytväst under sätet".
Andra säkerhetsfrågor som negligerades var identitetskontroll av passagerarna, då Channel 4:s reporter uppmanades att strunta i att kontrollera pass, på grund av tidsbrist.
Många anställda arbetar väldigt mycket - och bilder visar kabinpersonal som somnat av utmattning under tjänstgöring. Även piloter arbetar det maximalt tillåtna. En pilot berättar att han jobbar 99,9 timmar per månad, 100 är den tillåtna gränsen.
Ryanair tillbakavisar all kritik i filmen och säger att de följer gällande säkerhetsbestämmelser.