Eftersom det är omöjligt att helt bygga bort ljud från ventilationsanläggningar, fläktar och datorer har företagshotellet istället valt att lägga till ljud. Fågelkvitter, susande träd, porlande vatten och till och med en och annan groda hörs i köket och i gemensamhetsutrymmena på våningsplanet som delas av ett tjugotal mindre företag. Ljudinstallationen är ett exempel på så kallad akustisk formgivning, som enligt musikern och upphovsmannen Olle Niklasson är utsmyckning och friskvård på samma gång.
- Tanken är att ljudet ska vara passivt friskvårdande och skapa välbefinnande bland de som arbetar här, förklarar han.
Nääs fabriker ligger mellan den hårt trafikerade E20 och den vackra sjön Sävelången. Ljudlandskapet som byggts upp i de allmänna utrymmena återspeglar naturen kring den före detta textilfabriken - med undantag från Europavägen förstås.
- Vi har helt enkelt rivit väggarna akustiskt, det är ett utomhusljud som är inne. Det blir en lek med sinnena; synen säger att rummet är en låda med fyra väggar, tak och golv, men hörseln säger något annat; att det är en oändlighet här utanför. Rummet blir faktiskt större med ljud än utan ljud, säger Olle Niklasson.
Ljudnivån från de sex högtalarna är låg, bara aningen starkare än suset från ventilationssystemet. Som besökare slås man av hur behagligt och avkopplande rummet är och man blir faktiskt inte ens kissnödig av det porlande vattnet. Men när Olle Niklasson stänger av ljudet för en stund hävs förtrollningen. Plötsligt hörs steg och röster från de omkringliggande kontoren och ett monotont fläktsus gör sig påmint.
Man märker direkt när ljudet är borta. Det känns konstigt tyst och som om taket krymper ihop på något vis, säger Jonas Udd vd på Midlands AB, ett av företagen på Nääs.
Själv hade jag gärna sett att vi hade ljudet även inne på vårt kontor, men kanske inte precis där man pratar i telefon. När jag är själv på kontoret har jag alltid dörren öppen till korridoren för att få in lite ljud.
Olle Niklasson hävdar att ljud är viktigt för vår upplevelse av ett rum och jämför akustisk formgivning med en burk färg.
- Tanken är att det ska fungera på samma sätt som färgsättning eller ljussättning av ett rum. I framtiden kommer ljud att vara en naturlig del av den arkitektoniska utformningen och ha minst lika stor betydelse för en byggnads karaktär och funktion, säger han.
Fågelkvittret är långt ifrån de enda ljudinstallationerna på våningsplanet. Redan vid entrén möts man av en interaktiv dörrklocka. En rörelsedetektor registrerar och analyserar förbipasserandes rörelser och anpassar olika välkomst- eller avskedsljud därefter. Ljuden varieras beroende på hur fort besökaren rör sig och antalet passerande. Ibland blir resultatet vackert, ibland rena rama kakofonin.
Det är mycket roligare än att ha en dörrklocka som bara säger "ding-dong", tycker Olle Niklasson och demonstrerar hur man spelar på dörrklockan.
I en avskild vrå, längst in i kontorslokalerna, finns den kanske mest spektakulära installationen. En ljuddusch.
Apparaten består endast av en parabolformad skärm av plexiglas och en stereohögtalare varifrån det strömmar behagliga och rogivande försommarljud. Under huven försvinner omgivningens ljud och stressen sköljs bort.
Den som ställer sig härunder och blickar ut över Sävelången blir översköljd av ljud, gränsen mellan ute och inne upphävs. Tanken är att du ska lämna din arbetsplats och gå hit och koppla av aktivt. Att ta en paus är nog något vi lite till mans är dåliga på, säger Olle.
Jonas Udd på Midlands AB föredrar andra installationer men konstaterar att ljudduschen är en extra krydda i arbetsmiljön och ger dessutom bra PR.
- Vi är ett nystartat företag och vill vara en attraktiv arbetsgivare. Att vi valt att etablera oss just här är ett sätt att visa det för kunder och när vi rekryterar personal. De som varit här glömmer oss inte, säger han.
I våningsplanets tre korridorer finns utsmyckningsljud som refererar till byggnadens textilindustribakgrund. Det är mjukt mekaniska ljud som remmar, kugghjul av trä, ångdrift och vattenhjul. Uppspelningsintervallen är medvetet sparsamma för att inte upplevas som påfrestande.
Vi vill visa att ljud också kan berätta en historia. Det finns många ljud som helt har försvunnit, som till exempel ljudet av en tvåtaktsmotor, säger Olle Niklasson.
Det har inte gjorts någon utvärdering om den akustiska formgivningen har påverkat arbetsmiljön i någon utsträckning under de drygt två år som pionjärprojektet har pågått. Däremot är det ställt utom allt tvivel att ljuden är omtyckta:
- Samtliga installationerna styrs av en stackars dator och efter två månader säckade den ihop. Det första som hände var att de ringde från kontoret ner till receptionen och undrade "vart har vårt ljud tagit vägen?", berättar Olle Niklasson.
Akustisk formgivning liknande de på Nääs fabriker skulle kosta mellan 250 000 och 300 000 kronor att installera beroende på lokalens utformning.