Svenskar utnyttjar inte sin kompetens
Svenskars förmåga att förstå och använda skriven information är större än hos befolkningen i andra länder. Det visar rapporten Baskompetens grunden för kompetenshöjning som sammanställts av Nutek i samarbete med svenska EU-programkontoret och Rådet för arbetslivsforskning.
- Man kan anta att det svenska utbildningssystemet är bra och att vi upprätthåller vår baskompetens bland annat genom vidareutbildningar, säger Carina Lindén på Nutek.
I rapporten jämförs baskompetensen i Sverige, Nederländerna, Kanada, Schweiz, Tyskland, Polen och USA. Sverige uppvisade de bästa resultaten. Cirka 75 procent av den vuxna befolkningen klarar av att läsa och tolka dokument och göra beräkningar i vardagssituationer.
- Vi har jämfört sysselsatta och arbetslösa och även de arbetslösa i Sverige har förhållandevis hög baskompetens, säger Carina Lindén.
Både formell utbildning och hög baskompetens leder till högre lön. I Sverige påverkas dock inkomsten mer av arbetslivserfarenhet än av utbildning och baskompetens. I länder med större lönespridning påverkar baskompetensen lönen mer.
Trots sina kunskaper använder anställda i Sverige inte sin läs-, skriv- och räkneförmåga i större utsträckning än anställda i andra länder.
- Vi borde använda kompetensen mer. Den visar att vi har en stor utbildningspotential, avkastningen på utbildning skulle vara hög.
LINDA SVENSSON © siftidningen 1999