Nya chefslöner lanseras i USA
United Airlines, världens största flygbolag, är troligen världens största löntagarägda företag. Nu inför bolaget ett nytt lönesystem där de anställda kan påverka chefernas bonus.
United Airlines, med 95 000 anställda, är exempel på paradoxernas USA. Det framgångsrika företaget på en av de tuffaste konkurrensområdena ägs av de anställda i en ekonomi som i övrigt befinner sig långt från löntagarinflytande.
USA har 100 miljoner oorganiserade löntagare som nästan helt saknar anställningstrygghet.
United Airlines var ett traditionellt flygbolag fram till 1994. Vid en kris i avregleringens kölvatten blev lösningen att de anställda tog över.
Alla är inte ägare men i dag uppges 52 000 vara delägare.
Att kombinera rollerna som anställda och ägare är inte alltid lätt. I United har funnits spänningar mellan facken bland annat beroende på om medlemmarna varit ägare eller ej.
Bolaget använder sitt ägandeförhållande som en profilfråga. När presidenten inbjöd till samarbete om att via bidrag ge långtidsarbetslösa jobb då var United ett av fem företag som ställde sig i spetsen.
Nu har företaget tagit initiativet till ett unikt lönesystem för chefer och andra på ledande poster.
Chefers grundlöner kompletteras ofta med bonus beroende på resultat. Många progressiva företag, som United Airlines, har därutöver tagit hänsyn till hur kunderna värderat företaget s k customer satisfaction.
United går ytterligare ett steg. Via enkäter undersöks de anställdas uppfattning om företaget och bedömningarna påverkar chefernas bonus. Från och med nästa år ska en "employee satisfaction" påverka chefslönerna.
Förslaget presenterades gemensamt av företagets vd, Gerald Greenwald, och verkstadsfackets (SIF:s amerikanska motsvarighet) ordförande Thomas Buffenbarger.
Hur det nya bonussystemet exakt ska utformas förhandlar man om. I en första omgång väntas det komma att beröra 500700 chefer, men det kan senare omfatta uppåt 4 000.
ROLAND SPÅNT © siftidningen 1999