Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Eon återtar utflyttad verksamhet

Även om många företag ännu outsourcar så tar andra också tillbaka verksamhet. Energibolaget Eon anställer nu hundratals personer för att själva kunna sköta inköp, löner och ekonomi igen
Publicerad
- Man har insett att man får bättre verksamhet om man har egen personal med kontinuerliga arbetsuppgifter, säger Inga-Lill Johnsson, Siflubbens ordförande.
Outsourcingen vid Eon, dåvarande Sydkraft, inleddes i början av 1990-talet när 300 anställda med olika servicefunktioner flyttades till ett nybildat servicebolag i syfte att effektivisera.
Tanken var att övriga bolag skulle kunna köpa tjänster som löneadministration, företagshälsovård och hanteringen av internpost från servicebolaget.
Verksamheterna outsourcades sedan successivt genom att andra företag köpte dem och fick i uppdrag att utföra tjänsterna åt Sydkraft.
2004 såldes den sista delen av energibolagets servicebolag, med uppgifter som ekonomi, upphandling, kontorsservice och reception.
I och med outsourcingen fick de tidigare Sydkraftanställda sämre anställningsvillkor och förlorade tidigare förmåner. En del blev uppsagda sedan deras nya arbetsgivare valde att utföra arbetet på annat sätt eller därför att avtalet med Sydkraft inte förnyades.
Facket kämpade länge emot outsourcingen, man ifrågasatte bland annat om det verkligen fanns några ekonomiska fördelar med den.
I dag, då Eon beslutat ta tillbaka flera av verksamheterna i egen regi, kan Inga-Lill Johnsson hävda att facket hade rätt i sin skepsis.
- Det är ändå ett tecken på att man inte tittade på vad man egentligen behövde då man outsourcade allting.
I nuläget har lönehanteringen liksom inköpsfunktionen återtagits.
- Och man håller också på att se över ekonomifunktionen för att inrätta ett ekonomiskt centrum för hela koncernen här i Malmö, säger Inga-Lill Johnsson.
Även om den avtalade uppföljningen av outsourcingens följder aldrig blev av kan hon dra en del slutsatser av det som hänt.
- En stor fara med outsourcing är att man gör sig av med kompetensen och erfarenheten i bolaget. Och när verksamheten lades ut på andra företag upptäckte man också att man samtidigt avhänder sig inflytandet över verksamheten.
- Som inhyrd personal ska man fullfölja sina uppdrag. Men den dag man slutar tar man med sig sin kunskap. Man kan inte känna den lojalitet som anställda gör, vilket företaget förlorar på.
Efter outsourcingen krympte verksamheten i Malmö så att man som minst var ett hundratal anställda i moderbolaget.
- Vi var som ett mycket litet holdingbolag ett tag. Men nu växer vi igen och ska bli nästan 300, säger Inga-Lill Johnsson.
Hur många av de outsourcade före detta Sydkraftanställda som har kvar sitt jobb i dag vet hon inte.
- Men det är inte så många.

ANITA TÄPP

Fotnot:
Outsourcing är när man lägger ut hela verksamheter som tidigare funnits internt inom organisationen.





Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.