Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Uppsägning på Volvo avgörs i AD

Hon klarade inte jobbet, hävdar Volvo Lastvagnar, som sa upp Sifmedlemmen. Men hon fick själv bara höra att cheferna var nöjda med henne, berättade hon när rättegången i Arbetsdomstolen inleddes.<br />
Publicerad
- Jag trivdes jättebra. Det var inga problem, sa Sifmedlemmen när hon berättade om sin första tid på Volvo.
Det var 1999 när hon fick jobb som provningsingenjör direkt efter att ha gått ut Chalmers tekniska högskola. Arbetsgivarsidan målade tvärtom upp en bild av en anställd som fullständigt saknade teknisk begåvning, och som trots ständig stöttning underpresterade till den grad att kollegorna protesterade.
- Att vara provningsingenjör är ett detektivarbete. Alla kan inte vara detektiver, alla kan inte vara provningsingenjörer, sa Teknikarbetsgivarnas jurist Andreas Modigh.
Om företaget var kritiskt till hennes prestationer så framgick det i alla fall inte av kompetensutvecklingssamtalen, påpekade Sifs jurist Magnus Bäckström. 2003 bedömdes hennes insats som "stabil" av chefen. Bortsett från en oavslutad kurs för att ta lastbilskörkort har hon inte heller fått någon utbildning av företaget.
I samband med att Sifmedlemmen blev varse försöken att bli av med henne och upplevde sig särbehandlad och kränkt blev hon också sjuk. I journalanteckningar från sjukhuset talas det om en depressiv period relaterad till situationen på arbetsplatsen.
När hon senare arbetsprövade på en annan avdelning på Volvo blev hon uppsagd efter två månader. Men på grund av hennes sjukdom var det egentligen omöjligt att göra en korrekt bedömning av hennes kompetens, hävdar Sif.
- Det är inte trovärdigt att bolaget inte skulle ha känt till att hon mådde dåligt psykiskt, sa Magnus Bäckström.
Sifmedlemmen själv kunde berätta för rätten hur hon kände sig under den här perioden.
- Jag mådde jättedåligt. Jag kunde inte koncentrera mig, jag kunde inte sova, fick ångest och kände mig maktlös.
Sif kräver att uppsägningen ska ogiltigförklaras och att hon ska få ett skadestånd på 150 000 kronor. Dessutom kräver man ett skadestånd på 30 000 kronor för att kvinnan inte fick återgå i tjänst i väntan på domstolsförhandlingen, något hon hade rätt till. Volvo ansåg att det fanns särskilda skäl att inte låta henne gå tillbaka till det jobb hon var uppsagd ifrån.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.