Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Upprördhet och förvåning kring SAS-chefens reträtt

"En utsträckt hand" kallar SAS vd Mats Jansson fyra danska fackföreningars brev där de skriver att de ska arbeta för absolut fredsplikt mot att företaget tar tillbaka beslutet att flytta flyglinjer från Danmark till Sverige och Norge. HTF på SAS är förvånade att bolaget backar från beslutet, som var en form av maktdemonstration från Mats Jansson.
Publicerad
Våren präglades av strejker för SAS del. Både i Sverige och Danmark strejkade kabinpersonalen för att få fram kollektivavtal med bättre villkor. Men i Danmark var det en så kallad vild strejk, som inte följer konfliktreglerna. SAS vd har tidigare sagt att konflikterna kostar för mycket och att man måste komma till rätta med strejkkulturen inom bolaget. Därför välkomnar han de danska fackens initiativ.
Men Birgitta Wrede, vice ordförande i tjänstemannaföreningen på SAS, är skeptisk.
- Det är ett vanligt danskt grepp som de tar till när något går dem emot, att skicka brev. Det gör de ofta. Men Mats Jansson verkar ha köpt det med hull och hår. Det gjorde oss väldigt förvånade. Han köper en fredsplikt som SAS redan betalat för i kollektivavtal. Att belöna en grupp medarbetare i förväg för att de inte skall begå olagligheter känns väldigt märkligt, tycker Birgitta Wrede.
Hon är minst sagt paff att beslutet att flytta vissa flyglinjer till Sverige och Norge, som skulle ligga benhårt fast, så lättvindigt rivs upp på grund av ett brev.
- Brevet förpliktar inte till något. De säger att de ska försöka undvika att strejka vilt. Och för det får de en belöning genom att få tillbaka den trafik som skulle flyttas. Det här visar att det lönar sig att bråka och strejka. Att SAS ledning går på det är ofattbart. SAS kunde i stället ha välkomnat brevet och sagt att man ska se över trafikbilden igen när de danska medarbetarna visat att de menar allvar med detta och hållit sig lugna i tre år.
Birgitta Wrede anser att de danska anställda redan har bättre villkor än de svenska och norska. Hon tror att det blir svårt att genomföra några kostnadsbesparingar i Danmark under den här avtalsperioden. Det kommer att ses som en ofredlig handling från SAS sida.
Dessutom tror Birgitta Wrede att löftet från de danska fackföreningarna kommer på skam om företaget presenterar nya förändringar som ogillas.
- Tre bolag i koncernen ska utvärderas och kanske säljas, helt eller delvis. Det kommer de danska fackföreningarna aldrig att acceptera. I ett sådant läge är nog inte brevet värt så mycket.
Hon medger att de svenska facken kanske är för snälla.
- Visst, vi kanske är det många gånger. Vi har fått stora försämringar och neddragningar. Våra medlemmar ställer sig väldigt frågande till den sneda fördelningen av SAS resurser och kostnader samt den totala avsaknaden av konsekvenskultur i företaget.
När beslutet att flytta flyglinjer nu rivs upp löper kabinanställda i Sverige risk att sägas upp.
- Vi har övertalighet som hade kunnat undvikas. Med ett facit på 3 svenska mot 79 danska strejker på 10 år så kan vi konstatera att strejker lönar sig, även denna gång. Vår svenska fredliga kultur varken nämns eller belönas, säger Birgitta Wrede.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.