Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Missnöjda konsumenter får hjälp att klaga

Att skriva ett reklamationsbrev kan vara så svårt att det är lättare att låta bli. Det vill Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden ändra på genom sin nya webbtjänst Klagoguiden. <br />
Publicerad
Sedan i torsdags finns Klagoguiden på Konsumentverkets hemsida.
Tjänsten är tänkt att underlätta för konsumenter som är missnöjda med en vara eller tjänst och vill reklamera den. Genom färdiga brevmallar kan konsumenter enkelt få ihop reklamationsbrev att skicka till berörda näringsidkare.
- Många konsumenter har svårt att få ner sitt klagomål på pränt och då är det lätt hänt att reklamationen aldrig blir av, säger Ulrika Runesdotter Carlsson, projektledare för Klagoguiden.
Brevmallarna är olika beroende på vad reklamationen gäller och är framtagna i samråd med näringslivet så att alla uppgifter som även näringsidkare behöver vid en reklamation finns med. Mallarna är tydliga och minskar därmed risken för missförstånd.
- Klagoguiden hjälper konsumenterna att klaga rätt genom att brevmallarna endast innehåller det som är väsentligt, säger Ulrika Runesdotter Carlsson. Vill man klaga på att en tröja är trasig kan man inte yrka på ersättning för sveda och värk till exempel.
Klagoguiden innehåller också information om konsumenträtt och vart man ska vända sig om man behöver hjälp som konsument.

SARA LILJEBLAD

Tjänsten hittas på webbadressen www.konsumentverket.se/klagoguiden






Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.