Enligt Talenti ligger vinstmarginalen i ett normalt callcenterföretag på tre procent. Callcenterföreningen räknar med att branschen sysselsätter cirka 100 000 personer i Sverige. Majoriteten finns i så kallad in house-verksamhet, exempelvis egna kundtjänster i större bolag. 25 000 beräknas arbeta i renodlade callcenterföretag, ofta i landsbygden.
Sifs minimilön ligger på 13 700 kronor. HTF, som också organiserar anställda på callcenter, har en lägstlön på 15 020 kronor för dem över 24, och 12 700 för dem över 20.
- Det här är något som parterna har förhandlat sig fram till. Jag vet att många också har en rörlig lön ovanpå den fasta, utifrån vad man presterar, säger Johan Talenti.
Han vill inte föregripa avtalsrörelsen genom att slå fast att det inte finns utrymme för höjda lägstlöner, men betonar att han hoppas på en ansvarsfull dialog.
- Det är ingen idé att börja med en konflikt. Jag hoppas att parterna kan ha en respektfull avtalsrörelse.
LINDA SVENSSON