Satsar 8 miljoner på reklam-kampanj
SIF har inlett samarbete med reklambyrån Jerlov & Co fram till juni år 2000. Denna Göteborgsbyrå ska göra en "imagekampanj" i syfte att profilera SIF som en organisation för individuell och industriell utveckling.
försök att förbättra opinionsbildningen kring industrifrågor. Och att göra SIF mer synligt i debatten. SIF måste synas och höras på ett helt annat sätt än nu.
Till vem vänder sig kampanjen?
Dels till yngre medlemmar och möjliga medlemmar. Vi vill att de ska se nyttan med medlemskapet. Dem hoppas vi nå genom att annonsera i viss populärpress.
Dels till beslutsfattare på olika nivåer. Dem ska vi bestå med uppvaktningar och annonser i dagspress.
Hur mycket kostar kampanjen?
De två åren fram till kongressen satsar vi runt 8 miljoner på opinionsbildningen runt industriutveckling, yrkesfrågor och medlemsrekrytering. Därav tar annonskampanjen runt hälften.
Varför ingen bio- och tv-reklam?
Det skulle sluka alla pengar. Dessutom ska man inte inbilla sig att tv-reklam är allena saliggörande.
TCO och HTF har haft uppmärksammande annonskampanjer med korsfästelse som tema. Blir det åt det hållet?
Nej, så drastiska bilder passar inte vårt syfte denna gång. Också SIF ska ibland sticka ut nosen, men man behöver inte överträffa sig själv i röststyrka varje gång.
LISBETH NIEMINEN © siftidningen 1999