Könsord förfelar jämställdhetskampanj
I går drog TCO:s jämställdhetskampanj igång. Men SIF:s förbundsordförande Mari-Ann Krantz anser att könsorden förfelar kampanjen.
- Det är på en oerhört låg nivå. Jag gillar det inte. Det är helt fel att behöva använda könsord för att betona viktiga frågor. Speciellt i en tid där lärare och elever kämpar för att motverka bruket av könsord. Det tyder på stor fattigdom.
På affischer frågar man sig till exempel "vad krävs för att Kvinnor med Utbildning och Kompetens ska få det lika bra som män?". Svaret står i frågan kuk.
- Vi vill sätta fokus på att kvinnor behandlas sämre i arbetslivet. Och det beror bara på en sak, att vi har ett annat kön. Därav anspelningen på könet. Vi ville ha en stark reaktion och uppmärksamhet, säger Inger Ohlsson, TCO:s ordförande.
- Jag känner inte mig störd av det. Jag förstår att de används felaktigt i skolan och på andra platser, men här är de inte skällsord. De används lekfullt, lite skämtsamt. Det är inte avsett att såra någon, tillägger hon.
Mari-Ann Krantz är dock rädd att det viktiga budskapet skyms av könsorden.
- Det spelar ingen roll att Inger Ohlsson anser att det är folkliga ord. Steget därifrån till att sätta dem på annonspelare landet runt är väldigt stort.
Inom TCO har endast SKTF ställt sig bakom kampanjen. SKTF hade själva en uppmärksammad kampanj med anspelning på sex för några år sedan.
TCO-kampanjen, som kostar sex miljoner, består av affischer, annonser och en broschyr. Framför allt vill man fästa uppmärksamheten på arbetsskadeförsäkringen, löner och alla kontorister som förlorat sina jobb på senare år.
LINDA SVENSSON © siftidningen 1999