Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Mer lust att jobba med välfärd och trygghet

Generösa välfärdssystem och reglerade arbetsmarknader följs av hög arbetsmotivation. Det hävdar sociologen Ingrid Esser i sin avhandling "Why Work".
Publicerad
Ingrid Esser har jämfört olika industriländer för att undersöka hur anställdas motivation påverkas av välfärdssystem och arbetsmarknadsregleringar. Med arbetsmotivation avser hon de drivkrafter, förutom de ekonomiska, som folk känner för att arbeta. Hennes avhandling på Stockholms universitet visar att i länder med generösa välfärdssystem och reglerad arbetsmarknad är människors lust att arbeta starkare.
Sverige och Norge toppar både vad gäller trygghet och motivation. De engelskspråkiga länderna Storbritannien, USA och Nya Zeeland ligger i botten. Tyskland, Italien och Schweiz utgör mittfältet.
Ingrid Esser har inte i första hand studerat orsakssambanden, men presenterar några möjliga förklaringar.
- Till att börja med bygger man in ekonomiska incitament att arbeta i välfärdssystemen. För att få a-kassa måste man ha jobbat tidigare, säger hon.
- Dessutom innebär trygghet större svängrum och möjlighet att hitta ett jobb som passar en själv bättre.
Det kan också vara så att arbetsglädjen ökar när det ekonomiska tvånget att arbeta och beroendet av arbetsgivaren minskar.
- Det enda negativa sambandet jag hittade var att befolkningen i länder där man kan gå länge på a-kassa har svagare pliktkänsla att arbeta. Det gäller Finland, Holland och Frankrike, men inte Sverige som man skulle kunna tro.
Upprepade undersökningar i framtiden kan kasta ljus över ämnet.
- För att egentligen komma åt mekanismerna bakom behövs data över tid, säger Ingrid Esser.

JÖRAN LINDEBERG

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.