Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif kräver skärpning av arbetsgivarna

Alltför många företag struntar i att löneförhandla med facket. I stället fördelar arbetsgivaren potten på det sätt han anser lämpligt. Nu kräver Sif att företagen skärper sig.<br />
Publicerad
Sifs förhandlingschef, Lars-Bonny Ramstedt, tycker att det är för få lönetvister som går till central förhandling. Han vill se fler, och uppmanar klubbar att stranda lokala förhandlingar om arbetsgivaren inte sköter dem enligt avtal.
- Klubbarna viker sig. De hamnar i en situation där det ska se ut som om de har varit med och förhandlat fram lönerna. Annars hotar arbetsgivaren med att minska eller dra tillbaka ökningarna.
Mari-Ann Krantz, Sifs ordförande, har i ett brev till Teknikföretagens vd Anders Narvinger gett exempel på hur företagen bryter mot kollektivavtalet: de presenterar färdiga förslag till fördelning av lönepott och löneöversyn, de fastställer på egen hand löneutrymmet, de undanhåller löneuppgifter som klubbarna behöver för att kunna göra en korrekt analys av löneskillnaderna.
Har inte Sif någon skuld i det, till exempel genom att skriva under för luddiga avtal?
- Det kan man verkligen inte säga. Vi har skrivit in många bra saker i våra avtal. Om den ena parten skiter i det kapsejsar det. Hela den individuella lönesättningsprincipen går i kaputt, säger Lars-Bonny Ramstedt.
Ramstedt tror att en förklaring till att allt fler företag, framför allt på Teknikföretagens område, missköter sig beror på det internationella ägandet. Tidigare lät de den svenska ledningen sköta arbetsgivarrollen på egen hand. På senare tid har fler tagit en mer aktiv ägarroll, och dikterar villkoren som de svenska ledningarna har att rätta sig efter.
- Det är hög tid för en mobilisering i organisationen om facket ska finnas kvar.
Sifs förbundsstyrelse diskuterade att säga upp löneavtalet med Teknikföretagen, men beslutade sig för att inte göra det.
- När man säger upp ett avtal måste man veta hur man vill att strukturen på avtalet ska se ut. Det är en av sakerna vi ska göra i vår, ta reda på hur medlemmarna vill att det ska fungera. Vi vet ju att LO anser att tjänstemännen har fått för mycket pengar, så vi kan inte påstå att reallöneökningarna är för låga, säger Lars-Bonny Ramstedt.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.