Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Stöldanklagad stämmer arbetsgivaren i AD

Sedan kvinnan sjukskrivits för ätstörningar blev hon beskylld för att ha stulit, vara inkompetent och illojal mot företaget. Efter att ha upplevt sig bli svårt kränkt under ett drygt halvår sa kvinnan upp sig. Nu stämmer Sif och kvinnan arbetsgivaren i arbetsdomstolen, AD, och kräver 300 000 kronor i skadestånd.<br />
Publicerad
Kvinnan hade en ansvarsfull position i ett reseföretag då hon i augusti förra året sjukskrevs för att vila och komma tillrätta med sina ätstörningar.
I hennes löneförmåner ingick årligen två veckors resor med företaget. Hon hade inte kunnat utnyttja förmånen under 2003 men fått sin närmaste chefs skriftliga löfte om att få göra det under 2004 i stället.
Nu beslöt sig den sjukskrivna kvinnan, med läkarens och försäkringskassans godkännande, att utnyttja förmånen och göra två resor under hösten.
Under den andra resan fick hon via ett SMS från en kollega veta att en högt uppsatt chef baktalat henne vid ett avdelningsmöte. Kollegorna hade fått veta att hon stulit en resa, inte skulle komma tillbaka och att den som talade med henne skulle få sparken.
När hon kommit hem fick hon vid ett möte med chefen veta att hon var kriminell, inkompetent och illojal, inte passade in i gänget och skulle polisanmälas och avskedas. Om hon tog kontakt med facket skulle han se till att hon inte hade någon framtid i staden. Han fällde också förnedrande kommentarer om hennes sjukdom och kropp.
Sedan kvinnan tagit kontakt med Sif hölls en överläggning där chefen vidhöll anklagelserna mot kvinnan och ville att hon skulle avsluta sin anställning.
Kvinnan blev åter sjukskriven, nu med diagnosen akut krisreaktion, fram till årsskiftet. Men några veckor innan dess meddelade arbetsgivaren att man inte längre ville avskeda henne utan i stället planera för hennes återgång i arbetet. Även om chefen stod fast vid att kvinnan var kriminell, inkompetent och illojal.
Enligt stämningsansökan fick hon därefter sitta på "praktikantplatsen" på ett annat våningsplan, vara utan egen telefon, dator och postfack, och utföra arbetsuppgifter som praktikanterna normalt brukade göra samtidigt som de flesta av kollegorna undvek henne.
En handläggare på försäkringskassan berättade att arbetsgivaren inte godkände hennes sjukskrivning och begärt ett intyg på att hon behövde arbetsrehabiliteras. Man skulle också ringa runt till hennes gamla arbetsgivare för att kontrollera hennes sjukskrivningar och arbetskapacitet.
I våras påkallade Sif en lokal tvisteförhandling där man gjorde gällande att bolaget gjort sig skyldig till en felaktig uppsägning eftersom hon fått nya arbetsuppgifter utom ramen för anställningen, föreningsrättskränkning och grovt kränkande uttalande och agerande.
I mars sa kvinnan upp sig.
Hon och Sif har nu stämt arbetsgivaren i AD för föreningsrättskränkning, brott mot förhandlingsskyldigheten, omplacering/skiljande från anställning och provocerad uppsägning.
Tillsammans begär förbundet och kvinnan 300 000 i skadestånd plus ersättning för hennes inkomstförlust.

ANITA TÄPP


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.