Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Tjänstedirektivet ska ge ökad handel men facken är skeptiska

På en utfrågning i riksdagen i torsdags luftade LO sina farhågor om EU:s förslag till tjänstedirektiv. Hopp om ökad handel ställdes mot hotad arbetsrätt.
Publicerad
- Vi tror att det här är en av de stora frågorna i dag ur ett arbetstagarperspektiv, sa Irene Wennemo från LO.

LO stöder grundtankarna med direktivet, att öka handeln med tjänster och minska medlemsstaternas diskriminering av utländska företag. Men Irene Wennemo ser stora problem med den nuvarande utformningen. En orsak är att Sverige skiljer sig från många andra länder genom att mycket regleras genom kollektivavtal mellan fack och arbetsgivare.
- Att vi inte har lagstiftat om minimilöner är ett exempel på detta, sa Irene Wennemo, som menar att det svenska systemet lyckas kombinera flexibilitet med trygghet för de anställda.
LO, TCO och Saco har tillsammans kritiserat att det nuvarande förslaget av direktivet inte tar hänsyn till detta. De vill att kollektivavtalen ska gälla även utländska företag. Bland annat eftersom lågavlönad arbetskraft från de nya medlemsländerna riskerar att pressa ner lönerna i Sverige.
De fackliga centralorganisationerna kräver de att företagen ska ha en representant i Sverige som facken kan förhandla med, och att de ska vara tvungna att visa upp exempelvis löneuppgifter som visar att de följer kollektivavtalen.
Enligt det nuvarande förslaget kan facken inte tvinga utländska företag med tillfällig verksamhet i Sverige att ingå kollektivavtal.
De tillkallade experterna var försiktiga med att göra tvärsäkra uttalanden om det än så länge preliminära direktivet. Slutversionen blir inte klar på flera år.
Vid toppmötet i Lissabon år 2000 lovade unionens regeringar att EU skulle vara världens konkurrenskraftigaste region 2010. Sedan dess har inte mycket hänt. Genom tjänstedirektivet hoppas EU öka handeln med tjänster.
Tjänsterna står redan för två tredjedelar av regionens BNP, och andelen växer. Samtidigt utgör de bara en fjärdedel av handeln över gränserna inom EU. Det finns alltså en outnyttjad potential av tjänstehandel. Optimisterna pekar på varuhandeln, som är mycket mer integrerad.
Förslaget till tjänstedirektiv har sålunda drivits fram av både politisk prestige och utsikter om ekonomiska vinster.
Handeln ska öka genom att göra det enklare för företag att etablera sig i andra europeiska länder. Om ett företag etablerar sig permanent i ett annat land gäller mottagarlandets lagstiftning från dag ett. Om företaget däremot bara är där tillfälligt, gäller ursprungslandets lagar för de anställda. Var gränsen går mellan tillfällig och permanent etablering var under utfrågningen oklart.
- Jag tror inte att det kommer att regleras som en viss tidsperiod, sa näringsminister Thomas Östros, och påminde om att tjänstedirektivet bara befinner sig i början av en process.

JÖRAN LINDEBERG

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.