Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sifs chefsjurist nöjd med Kellermandom

Europadomstolen har avgjort det ärende som kunde fått stor inverkan på den svenska Arbetsdomstolens framtid. EU-instansen anser inte att det är något fel på den svenska modellen.
Publicerad
Tvisten sträcker sig tillbaka till 1997. Textilföretaget Kurt Kellerman hade inget kollektivavtal och ville inte teckna något heller. Industrifacket satte företaget i blockad för att pressa fram ett avtal. Men Kellerman valde att gå till AD, som består av fyra representanter för arbetsmarknadens parter och tre jurister. Kellermans advokat, Jens Tillqvist, ansåg att endast juristerna skulle avgöra ärendet, eftersom han ansåg att de andra ledamöterna hade partsintressen i frågan. När AD inte godkände det drevs ärendet vidare till Europadomstolen. Företaget och advokaten hävdade att det var en kränkning av de mänskliga rättigheterna och rätten till en rättvis rättegång.
- Kellerman har processat om AD är rätt instans att döma honom, eftersom han inte är med i någon arbetsgivarorganisation. Han upplevde att han inte fick en rättvis rättegång, säger Sifs chefsjurist Katri Linna.
Men Europadomstolen anser inte att AD:s intressen skulle vara motstridiga företagets. Den har en skyldighet att döma opartiskt. Dessutom anser Europadomstolen att det faktum att en arbetsgivarrepresentant reserverade sig mot beslutet visar att ledamöterna inte alla strävar åt samma håll och har gemensamma intressen.
- Det tycker man givetvis är ganska skönt som facklig representant. Kritikerna har använt sig av det här för att komma åt ett system man inte gillar, det vill säga tvistelösningsmodellen med arbetsmarknadens parter, säger Katri Linna.
Hon kan trots det tänka sig en översyn av Arbetsdomstolen.
- Man kan mycket väl förutsättningslöst diskutera AD:s sammansättning. Det finns ingen anledning att vidmakthålla ett system där folk kan känna sig orättvist behandlade. Men man bör hålla isär frågor som tar sikte på att förbättra ett system, och de som vill förkasta det.
- Det finns kritik mot våra vanliga domstolar också, men det finns ingen som kräver att vi avskaffar dem, säger Katri Linna.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.