- Det handlar inte bara om att rädda Trollhättan och de cirka 7 000 anställda där. Nej, det är förutsättningarna för bilindustrin i Sverige som står på spel. Dessutom ett stort underleverantörsled, totalt kanske upp till 20-25 000 personer.
Tänkbara stöd till GM är exempelvis bidrag till investeringar och utbildning och större flexibilitet vad gäller arbetstiden.
Sif hade sedan tidigare fått indikationer om vad som är i görningen på GM och "körde i gång ett arbete" för några veckor sedan. Det innebär att facken centralt samarbetar med lokala fack och har kontakter med regeringen.
I det här fallet ställs två EU-länder mot varandra. Det som gynnar det ena missgynnar det andra. Är det bäst att tala tyst om internationell facklig solidaritet i ett sådant läge?
- Nej, inte alls. Jag har skrivit brev till Jürgen Peters på IG Metall där jag föreslår att vi ska träffas för att diskutera den uppkomna situationen.
Mari-Ann Krantz kan inte erinra sig någon tidigare nationell samling. Men så gäller saken denna gång en hel industri, region och indirekt nation.
LISBETH NIEMINEN