- Samtalen kan inte fördelas på fler, det skulle vara lättare att svara upp till kraven med en ökad spridning, säger Inger Lindström.
Men om det löser problemen är oklart. I dag vet man inte hur lång väntetiden är för att komma fram till a-kassan eller hur många som är missnöjda. Men Inger Lindström har fått flera samtal från medlemmar som påpekat att det är svårt att komma fram.
Samtidigt har handläggningstiderna ökat eftersom a-kassan haft hög sjukfrånvaro.
- Just nu är handläggningstiden två veckor och neråt, målsättningen är en vecka, säger Inger Lindström.
Enligt a-kassornas riktlinjer ska beslut om a-kasseersättning fattas senast inom två veckor efter att kompletta handlingar kommit in. Det innebär att ersättning ska betalas ut inom fyra veckor. Om det inte fungerar kan man vända sig till IAF, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen.
- Vi tar kontakt med a-kassan om vi får upprepade signaler om orimligt långa handläggningstider. Alternativet är JO, säger Inga-Stina Lindahl, handläggare på IAF:s tillsynsenhet.
CHRISTINA SWAHN