Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facket anklagar IT-arbetsgivarna för försök till systemskifte

- De vill ha bort alla lönegarantier och föra ned avtalen på lokal nivå, säger Sifs förhandlingsledare Thord Wedin och talar om systemskifte.
Publicerad
Arbetsgivarna inom Almega-IT vill förlänga avtalsperioden och dessutom att avtalet ska kunna sägas upp med bara sex månaders varsel. Man vill inte heller ha någon lönegaranti i avtalet, ett krav som blir svårt för facket att acceptera.
- Det har varit ett ganska styvt krav att man ska ha en lönegaranti, konstaterar Thord Wedin.
Arbetsgivarna vill dessutom att de allmänna villkoren ska fastställas lokalt.
- Det blir en maktförskjutning till arbetsgivarens fördel. På lokal nivå hamnar facket i underläge.
Ett annat krav är att reglerna om visstidsanställningar ska ändras. Arbetsgivarna vill att företaget ska kunna anställa fem personer i upp till tolv månader. Man vill också förändra turordningsreglerna. Dels vill man ändra begreppet "tillräckliga kvalifikationer" till "nödvändiga kvalifikationer", dels vill man kunna skapa nya turordningskretsar lokalt. I dag utgör hela arbetsstället en krets, i framtiden skulle exempelvis sekreterare eller en projektgrupp kunna utgöra en krets.
Slutligen vill man ha en utredning om arbetstider och övertid, enligt arbetsgivarna innebär det nya arbetslivet att arbete kan utföras var och när som helst.
- Det här är en arbetsgivardröm. Det är precis de farhågor vi diskuterat tidigare. Vi står långt ifrån varandra, säger Thord Wedin som poängterar att man ännu inte har fört några diskussioner med vare sig Almega eller inom Sifs egen delegation.
Göran Trogen, Almega IT:s förbundsdirektör, anser att det inte handlar om något systemskifte.
- Den här inriktningen har vi haft i tio år. Vi har haft motsvarande krav i tre omgångar.

NIJKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.