Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facket tappar stort bland unga

Under 1990-talets sista hälft minskade andelen av de yngsta tjänstemännen som var med i facket med 14 procentenheter.
Publicerad
Både bland arbetare och tjänstemän är det de mellan 16-24 år, som facket tappar mest. Mot mitten av 90-talet steg anslutningsgraden för att sedan sjunka brant. För arbetarna har den nedåtgående trenden fortsatt, visar siffror från LO.
- Jag har en känsla av att det är samma tendens, men kanske inte samma styrka bland tjänstemännen, säger LO:s utredare Sven Nelander.
1995 var 66,3 procent av de yngsta tjänstemännen med i facket. Fem år senare var siffran nere på 52,3 procent. Bland männen i gruppen var organisationsgraden så låg som 45,4 procent.
- Krisen på arbetsmarknaden under början på 90-talet gav en uppgång. Då tyckte man att det var bra att vara med i facket. När det blir bättre tider klarade man sig själv.
Nu har tappet visat sig sprida sig uppåt i åldrarna, vilket är alarmerande anser Sven Nelander som skulle vilja se nya former för fackligt medlemskap speciellt för unga som utgår från deras behov.
- Ungdomar pendlar ofta mellan olika saker. De har tillfälliga anställningar, är arbetslösa eller studerar, och tycker inte att det är någon idé att vara med i facket.
För samtliga tjänstemän har organisationsgraden sjunkit med 4,4 procentenheter de senaste 10 åren. I dag är 79,2 procent med i facket. I viss mån har nedgången lindrats av en ökning inom IT-och telekomindustrin.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.