Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Europabolag ökar kraven på facket

En ny lag ska reglera de anställdas inflytande när Europabolagen blir verklighet nästa höst. Ambitionen är att inflytandet inte ska försämras. Samtidigt ställs ökade krav på samordning mellan facken i Europa.
Publicerad
I dag finns olika lagstiftning för aktiebolagen i de europeiska länderna. De nya Europabolagen kommer dock inte att ha någon nationell hemvist, regelverket blir gemensamt för alla EU-länder. Ett svenskt AB kan alltså bli ett europeiskt SE-bolag, societas europaea.
Men en förutsättning för att ett Europabolag ska kunna registreras är att de anställdas inflytande är reglerat, vilket sker via ett särskilt förhandlingsorgan. Tanken är att det tillsammans med bolagsledningen ska förhandla fram ett avtal för hur inflytandet ska ske. Lyckas man inte gäller EU-direktivets bestämmelser.
- De ger rätt till information och samråd innan beslut fattas. Anställda har rätt att lägga fram förslag till arbetsgivaren. Om beslut inte fattas leder det till nytt samråd, i praktiken liknar det förhandling. Det är en skärpning mot reglerna för de europeiska företagsråden, säger Tore Sellgren, Sifs expert på koncernfackligt arbete i Europa.
I Sverige är de anställdas inflytande reglerat genom medbestämmandelagen och lagen om facklig förtroendeman. Även lagen om styrelserepresentation och lagen om europeiska företagsråd ger möjlighet till insyn och påverkan. I ett betänkande föreslår regeringens utredare, Sifs chefsjurist Eva-Helena Kling, en ny lag om arbetstagarinflytandet i Europabolag för att reglera och fördela inflytandet. Konsekvensen kan bli att den ledamot som utses av arbetstagarrådet inte kommer från det land där Europabolaget har sitt huvudkontor.
- Det gäller att sträva efter en stark facklig samordning på Europanivå i skeendet då avtal skrivs och styrelserepresentanter utses. Det ställer också nya krav på facklig utbildning, säger Tore Sellgren.
Europabolagen kan innebära ett genombrott för facklig närvaro i bolagsstyrelserna även i länder som Storbritannien, Irland, Spanien och Portugal där den i dag saknas.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.