Klubbarnas hemsidor ska ge aktuell information och fungera som anslagstavlor. Förhoppningen är att nå även medlemmar som är passiva.
- Den interaktiva delen ska byggas ut, den kan göra klubben mer levande. Det kan handla om enkäter eller diskussionsforum. Möten kan inte ersättas, men beslutsunderlagen kan bli bättre, säger Ralf Pärleby.
Webbverktyget ger klubbarna grunden till en egen hemsida och innehåller ett tiotal sidmallar
med bland annat nyhetssida, kalendarium och länkar till Sifs webb.
- Det här tar ner tröskeln och gör det lättare att bygga upp klubbwebben. Två tredjedelar av startjobbet är redan gjort. Man behöver inte kunna några webbprogram, det räcker med att man kan Word, säger Ralf Pärleby.
Ett 30-tal klubbar har egna hemsidor. Många av dem ligger på företagens nät.
- De kan också använda de nya mallarna, säger Ralf Pärleby.
Målet är att cirka 200 klubbar ska ha egna webbsidor om ett år. I dag finns 3 300 klubbar.
CHRISTINA SWAHN