Roxtec började för tolv år sedan som ett familjeföretag och har i dag 200 anställda i större delen av världen. Produkten är densamma: tätningslösningar för kabel- och rörgenomföringar. Sjukfrånvaron ligger under 2 procent. Företaget omhuldar arkitektur och konst och säger att det därvidlag inte ska vara någon skillnad mellan lager, produktion och övrig verksamhet.
Produktutvecklingsansvarige Joakim Hellqvist om varför det går bra för företaget:
- Viktigt för oss är tempo, tid för reflektion och tid för motion samt att man inte ska arbeta för mycket. Den som inte reflekterar är heller inte kreativ. Vi jympar på morgnarna för att komma i gång och jobbar inte extremt mycket övertid. I samband med raster har vi gruppmeditation på arbetstid.
Vd Mikael Blomqvist fyllde på:
- Alla våra 200 anställda har medarbetaravtal. Vi tar delaktighet på allvar. Medarbetarna ska se att deras arbete betyder något i verksamheten, de ska få återkoppling.
Han har ingen egen p-plats utanför företaget. Om han någonsin lägger sig till med en sådan skulle han "anse det vara dags att lägga av, för jag har svårt för sådana markeringar".
- Företagets åtta ledord ska sitta i ryggmärgen hos alla anställda. Det handlar om allt från att vara marknadsledande till vikten av förtroende, enkelhet och garanterat nöjda kunder. I målet ingår att alltid ligga steget före och vara snabb med utveckling.
LISBETH NIEMINEN